• Bladzijden: 304
  • Richtprijs: € 22,50
  • Datum: 5/08/2020
  • Uitgeverij: Uitgeverij Omniboek
  • WEE DE OVERWONNEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • WEE DE OVERWONNEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Uit onze lessen Geschiedenis herinneren we ons beslist de aanwezigheid, het samenleven maar ook de onderlinge strijd tussen meestal twee groepen van het drietal Kelten, Romeinen en Germanen. Het gaat er niet zozeer om wie hier eerst was, maar in de allereerste plaats gaat de auteur op zoek naar de herkomst van vooral Kelten en Germanen. Van waar kwamen ze ooit, waar vestigden ze zich eventueel onderweg, vermengden ze zich, trokken ze mogelijk onder een andere naam weer verder, hoe werden ze hier onthaald door de reeds aanwezigen, ...? Een hoop vragen waaromtrent nog lang niet alle antwoorden gekend of bevestigd zijn.

In de nabije toekomst zullen er wellicht nieuwe antwoorden opduiken met dank aan bijkomende kennis verworden door ontwikkelingen aan de hand van DNA-onderzoek. Maar zoals steeds in wetenschappen zullen nieuwe antwoorden ook weer andere vragen oproepen waarop via andere technieken dan weer antwoorden moeten gezocht worden.

Naarmate het begin van onze jaartelling nadert zijn er steeds meer geschreven bronnen over de diverse volkeren. Maar ook hier is het oppassen geblazen. Hoe betrouwbaar zijn de auteurs van sommige van die bronnen? Wilden ze "geschiedenis" beoefenen of schreven ze eerder voor eigen eer en glorie? Wilde bijvoorbeeld Julius Caesar zichzelf te veel in de kijker plaatsen en "vergat" hij weleens iets lovend te vertellen over de tegenstanders?

De periode van Kelten, Romeinen en Germanen is duidelijk boeiend, dat toont deze uitgave ten overvloede aan. Op een hoop vragen krijgt de lezer antwoorden, op andere blijft het bij gissingen. Maar als lezer leg je hier alvast een duidelijke bodem waarop kan verder gebouwd worden naarmate de wetenschap nieuwe stappen zet in het onderzoek naar het verre verleden van de Lage Landen en haar inwoners.

Ondertitel: "Germanen, Kelten en Romeinen in de Lage Landen".

Tags: Geschiedenis