• Bladzijden: 401
  • Richtprijs: € 30,00
  • Datum: 28/11/2013
  • Uitgeverij: Provincie Antwerpen, dienst Erfgoed
  • VERGETEN LINIES Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • VERGETEN LINIES Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Om de uitvoering en de camouflage van de stellingen te controleren krijgt Leutnant Josef Zimmermann in januari 1918 opdracht om de Duitse verdedigingslinie in de provincie Antwerpen te fotograferen. Hiervoor vliegt hij over het noordelijk deel van de vesting Antwerpen, en van het fort van Schoten langs het kanaal Dessel-Schoten naar Turnhout. De foto’s worden ontwikkeld en geanalyseerd, waarna ze in dikke dossiers verdwijnen en vergeten raken. Na de oorlog komen ze via Berlijn, Moskou en Parijs in Brussel terecht. Pas in 2007 duiken ze weer op, tijdens een onderzoek van de Universiteit Gent in het Koninklijk Legermuseum. De dienst Erfgoed wordt op de hoogte gebracht van het bestaan van de foto’s, en geeft de opdracht de fotoreeks te lokaliseren en in detail te bestuderen.

In het boek verneem je hoe de honderd jaar oude luchtfoto’s aan de basis lagen aan de herontdekking van honderden bunkers en loopgraven in de provincie Antwerpen. De foto’s bevatten een schat aan historische informatie. Ze brengen het militair erfgoed in kaart, met elementen die uniek zijn voor België en zelfs voor Europa. Aansluitend wordt de opdracht gegeven deze militaire resten op het terrein te inventariseren. Hierbij komen 399 bunkers en meer dan 10 kilometer loopgraven uit WO I aan het licht.

Het boek vormt het sluitstuk van dit onderzoek en heeft als hoofddoelstelling de onderzoeksresultaten voor het groot publiek te ontsluiten. Het bevat onder andere aanbevelingen voor de bescherming en de ontsluiting van het militair erfgoed in de provincie. Je maakt kennis met een voorheen onderbelicht aspect van de Groote Oorlog. Die woedde immers niet enkel aan het westelijke front, maar drukte ook honderd kilometer daarvandaan in bezet gebied zijn stempel op het landschap en op het dagelijks leven.

Door de overweldigende hoeveelheid gegevens en ondanks het relatief grote formaat was het noodzakelijk om het boek in twee delen uit geven. In het eerste deel vind je de teksten, archiefmateriaal, terreinfoto’s en recente luchtfoto’s. Het tweede deel bevat de reeks unieke en originele luchtfoto’s uit 1918 op groot formaat, drie kaartenreeksen van de bewaarde bunkers en loopgraven en een overzicht van de verschillende bunkertypes.

De twee boekdelen zijn luxueus uitgegeven met linnen hardcover, leeslint, stofomslag, op glanspapier en overvloedig geïllustreerd. Achteraan in het eerste boek vind je een chronologisch overzicht van de gebeurtenissen, verklarende woordenlijst en afkortingen, literatuurlijst en een samenvatting in het Nederlands, Frans, Duits en Engels

Het boek is te koop bij de Standaard boekhandels, aan het cultuurloket van de provincie Antwerpen en bij verschillende partners in de provincie.

Tags: Eerste Wereldoorlog, Erfgoed, Geschenkboek, Geschiedenis, Provincie Antwerpen