• Bladzijden: 351
  • Richtprijs: € 24,99
  • Datum: 10/10/2015
  • Uitgeverij: Manteau
  • VAN ONZE JONGENS GEEN NIEUWS Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • VAN ONZE JONGENS GEEN NIEUWS Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Drie jonge historici hebben een belangrijk onderwerp tussen de diepe plooien van de geschiedenis gehaald.  Dat van de jonge mannelijke Belgische vluchtelingen aan het begin van WOII. De Duitse inval op 10 mei 1940 was de directe oorzaak tot het bevel van de Belgische regering aan alle jonge mannen om onmiddellijk België te verlaten. Deze reservisten, tussen de 16 en 35 jaar, vertrokken te voet, per fiets of per trein naar de opgedragen verzamelpunten in het Westen van het land.  Van daaruit ging de tocht eerst naar het noorden van Frankrijk.  Van Rouen werden de jonge rekruten verder geleid naar de streek rond Toulouse in het zuiden van Frankrijk. De jongeren maakten een harde tijd door.  Van het ouderlijk nest weggerukt werden ze in enkele maanden tijd geconfronteerd met bombardementen, doodsangst, ziekte, honger en heimwee. Uiteindelijk bereikten zo’n 300.000 CRAB’s of rekruten de ‘Midi’.  (CRAB stond voor de rekruteringscentra van België in Zuid-Frankrijk).  De ‘vluchtelingen’ werd in de departementen Gers, Hérault en Gard ondergebracht in publieke gebouwen of in sommige gevallen bij privé-personen.

Het Cegesoma (Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en hedendaagse Maatschappij) is de werkgever van twee van de auteurs van dit boek.  In haar archieven vonden de auteurs voldoende materiaal en egodocumenten om een boek te schrijven over de CRAB’s.  Een aantal schrijvers van deze dagboeken zijn ook de hoofdpersonages van de verhalen over 1940.  Maar zonder aan re-enactment te doen wilden de drie schrijvers ook dezelfde reis maken, en dat op een zo authentiek mogelijke wijze. Het startpunt werd Ertvelde, het verzamelpunt waar veel Limburgse jongeren in 1940 naartoe werden gestuurd. Op weg naar de ‘Midi’ gaan de jonge historici op zoek naar herinneringen, oorlogsmonumenten en plaatselijke archieven.

Op dit ogenblik, waarin de vluchtelingenproblematiek brandend actueel is, komen de vergelijkingen en verschillen met 75 jaar geleden als vanzelf naar boven.  Er zal zeker de reflectie zijn naar wat we onthouden hebben van de eigen familieverhalen. Van onze vaders en grootvaders die deze tocht hebben gemaakt in opdracht van het Vaderland.

Ondertitel: De dwaaltocht van 300.000 Belgische rekruten aan het begin van de Tweede Wereldoorlog

Tags: Tweede Wereldoorlog