• Richtprijs: € 32,00
  • Datum: 11/07/2010
  • Uitgeverij: Garant
  • Verdeeld door: Maklu
  • VAN DEN VOS REYNAERDE: DE FEITEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • VAN DEN VOS REYNAERDE: DE FEITEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Bijna negen eeuwen geleden schreef "Willem, die Madoc maeckte" zijn Reynaertverhaal neer. Eeuwenlang al wordt er gezocht naar wie de auteur zou zijn, wat de achterliggende betekenis van het dierenepos is en waar het verhaal gesitueerd werd. De toeristische impact van deze sluwe vos valt niet te onderschatten: diverse dorpen en streken eigen zich Reynaert toe, standbeelden sieren straten en pleinen en voor nogal wat horecazaken brengt de veronderstelde aanwezigheid van de figuren uit "Reynaert" extra bezoekers met zich.

In deze bijzonder interessante uitgave bekijkt Rudi Malfliet zeer aspecten van het Reynaertverhaal: van het historische kader waarin de gebeurtenissen zich afspelen, over de personen die verborgen zouden kunnen zitten achter de opgevoerde dieren, de geografische namen, het publiek voor wie het verhaal zou kunnen geschreven zijn. De auteur gaat ook op zoek naar een antwoord op misschien wel de belangrijkste vraag: wie is die Willem die ons nu al eeuwenlang opzadelt met vragen allerhande?

Tenslotte verifieert en vergelijkt de auteur elementen uit het Reynaertverhaal met informatie uit authentieke historische bronnen. Al de aangehaalde aspecten vormen één grote puzzel die de schrijver beargumenteert, weegt op hun waarde en tenslotte toevoegt aan het totaalbeeld. Logisch en stap voor stap begeleidt de auteur zijn lezers naar de conclusies van zijn zoektocht.

Een uitstekend voorbeeld van hoe literatuur en geschiedenis even boeiend kunnen gebracht worden als een thriller.

Tags: Sagen en legenden, Van den Vos Reynaerde