• Bladzijden: 392
  • Richtprijs: € 34,95
  • Datum: 3/10/2013
  • Uitgeverij: Davidsfonds Uitgeverij
  • STRIJD OM DE STROOM  Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • STRIJD OM DE STROOM  Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In dit overvloedig gedocumenteerd boek schetst auteur Eric Van Hooydonk de turbulente geschiedenis van de scheepvaart op de Schelde. Hij doet dit vanuit een breed internationaal, politiek, economisch en cultureel perspectief. Het boek komt juist op tijd voor de herdenking van 150 jaar afkoop van de Scheldetol. In het boek komt vooral het politieke verhaal van de vrije doorvaart op de Schelde aan bod. Een niet te verwaarlozen factor gezien de meer dan twee eeuwen durende afsluiting van de stroom door onze noorderburen.

In 390 bladzijden verneem je zowat alles over het wel en wee van de stroom die de oorzaak is van de welvaart van de hedendaagse metropool Antwerpen. Na een inleidend hoofdstuk dat de Schelde kadert als levensader, strijdperk en mythe begint het verloop van de geschiedenis, ingedeeld in vier afgebakende tijdvakken. De geschiedenis in dit boek stopt echter niet in 2013, het loopt verder tot 2113 waardoor je het toekomstperspectief krijgt dat de auteur voor ogen staat.

Het boek is luxueus uitgegeven op glanspapier, met een harde cover en rijkelijk geïllustreerd met historische documenten en oude en nieuwe foto’s. Door het relatief grote formaat (20 x 25,50 x 2,8 cm) komen de afbeeldingen mooi tot hun recht.

Eric Van Hooydonk is jurist en historicus, hij legt zich als advocaat toe op scheepvaart- en havenzaken. Hij is onderzoeksprofessor aan de Universiteit Gent en zit de Commissie Maritiem Recht van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit voor, alsook het internationaal en Europees havenrechtcentrum Portius, en de koepelorganisatie Watererfgoed Vlaanderen. Hij publiceerde al diverse juridische studies en organiseerde academische evenementen in verband met de Scheldeproblematiek.

Tags: Geschiedenis, Schelde