• Bladzijden: 179
  • Richtprijs: € 27,50
  • Datum: 22/11/2010
  • Uitgeverij: Davidsfonds
  • SPEL VAN GEVEN EN NEMEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • SPEL VAN GEVEN EN NEMEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De natuur geeft en neemt, waardoor de mens een haat-liefdeverhouding heeft met haar.  We zijn vriend en vijand met de vier elementen: aarde, water, vuur en lucht.  Het erfgoed in Vlaanderen is getuige hiervan.  Door de eeuwen heen werd er heel wat gebouwd om de voordelen van de vier elementen ten volle te benutten of om er zich tegen te beschermen.

Patrick De Rynck maakt de lezer, in acht verhalen, wegwijs in het erfgoed en laat de twee kanten van de medaille zien: het element als ‘vriend’ én als ‘vijand’.  Zo brengt hij de positieve impact van de aanleg van de Vaart in Leuven in beeld en anderzijds het verwoestende water van de overstroming in Ruisbroek in 1976.  De windmolens zorgden, dankzij het gebruik van wind, door hun gemalen meel voor het dagelijks brood.  Maar kleine landschapselementen zijn nodig om de akkers gedeeltelijk uit de wind te zetten.  De ontginning van de mergel of kalksteen van de grotten van Kanne leverde degelijk bouwmateriaal.  Erosie zorgt dan weer voor de aantasting van de bodem.  Door het vuur kunnen we genieten van een jenever of brandewijn.  Maar het is ook één van onze grootste vijanden zoals bij de brand van de Commanderij van Alden Biesen in 1971.

Een groot pluspunt aan dit boek zijn de talrijke toeristische tips die de lezer uitnodigen om er op uit te trekken en om zélf het erfgoed in Vlaanderen te verkennen. Robert Declerck en Margit Sabogardi, die instaan voor deze tips, nemen je mee naar bezienswaardigheden en fiets- en wandelroutes in de vijf Vlaamse provincies.  Je kan onder andere kiezen tussen: wandelen in de Hoge Vijverbossen in Arendonck, varen op een fluisterboot op de Oude Maas in Dilsen-Stokkem, een bezoek brengen aan de getijdesluis van Merelbeke of een kijkje nemen bij het Pompgebouw van Bossuit.

Ondertitel: De mens, het erfgoed en de vier elementen.
Met talrijke toeristische tips

Tags: Davidsfonds Uitgeverij, Erfgoed