• Bladzijden: 464
  • Richtprijs: € 22,50
  • Datum: 17/01/2012
  • Uitgeverij: Standaard Uitgeverij
  • REISGIDS NAAR DE GESCHIEDENIS VAN VLAANDEREN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • REISGIDS NAAR DE GESCHIEDENIS VAN VLAANDEREN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Zin in een flinke portie gestructureerde geschiedenis? Dan is deze Reisgids naar de geschiedenis van Vlaanderen zeker iets voor jou. Sam Van Clemen neemt je mee naar tweehonderd interessante en openbare plaatsen die iets met de Vlaamse geschiedenis te maken hebben. Dit kan gaan van archeologische opgravingplaatsen, oudheidkundige musea of eigentijdse monumenten. Ook forten, kastelen en andere belangrijke gebouwen komen aan bod.

De zes hoofdstukken zijn ingedeeld in evenveel geschiedkundige periodes zoals de prehistorie, de Gallo-Romeinse tijd, de middeleeuwen, de nieuwe tijd onder de Habsburgers, de negentiende eeuw en tenslotte de twintigste eeuw. In deze indeling worden telkens een aantal verschillende locaties in detail beschreven. Hierdoor krijg je een prachtig naslagwerk met ongeveer tweehonderd beschreven locaties met routes, kaarten en illustraties. Elk hoofdstuk vangt aan met een kort historisch overzicht.

Daarna volgen besprekingen van de alfabetisch gerangschikte sites. Bij elke locatie hoort een bespreking van wat er te zien is en gebeurd is, gevolgd door de praktische informatie zoals adres, website, eventuele toegangsprijzen en openingstijden en een literatuurverwijzing.Het boek is geïllustreerd met zwart-wit foto’s. Achteraan volgen twee bijlagen over erfgoed, een bibliografie, een literatuurlijst en een plaatsnamenregister. Kortom met dit lijvig boek krijg je een prachtig naslagwerk in handen.

Een niet te missen uitgave voor al wie geïnteresseerd is in onze Vlaamse geschiedenis. Voor wie echt op pad wil gaan zijn er verschillende wandel- en fietsroutes opgenomen. Hierdoor kan het boek echt aanspraak maken op de titel Reisgids naar de geschiedenis van Vlaanderen.De auteur is met dit boek niet aan zijn proefstuk toe.  Eerder publiceerde hij bij de Standaard Uitgeverij Reisgids naar de Tweede Wereldoorlog, Reisgids naar de Eerste Wereldoorlog en Reisgids naar de geschiedenis van België. Hij is historicus en archivaris en dat merk je aan de praktische indeling van de hoofdstukken en de handige registers achteraan in het boek.

Tags: Geschiedenis van Vlaanderen, Vlaanderen