• Bladzijden: 461
  • Richtprijs: € 22,50
  • Datum: 15/07/2010
  • Uitgeverij: Standaard Uitgeverij
  • REISGIDS NAAR DE GESCHIEDENIS VAN BELGIË Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • REISGIDS NAAR DE GESCHIEDENIS VAN BELGIË Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Netjes verdeeld per tijdperk krijg je eerst een overzicht van de geschiedenis van het gebied dat nu België heet; vervolgens toont de auteur je de weg naar bezienswaardigheden die in verband staan met die geschiedenis. Een mooi uitgangspunt. De lessen geschiedenis zijn overzichtelijk maar zeer beknopt, de bezienswaardigheden zijn van velerlei aard.

Heel begrijpelijk dat de "geschiedenis" beknopt moet blijven als je nadien ook nog ruimte wil bieden voor toeristische uitstappen. Ongetwijfeld is de auteur bijzonder goed op de hoogte van de geschiedenis die zich afspeelde op het grondgebied van België, maar ik moest toch even opkijken toen hij Stonehenge in Wales situeerde. Wat vreemd is ook dat hij het einde van de laatste ijstijd situeert op 6.500 jaar geleden, terwijl toch meestal 10.000 tot 11.500 jaar jaar geleden vermeld wordt.

Zoals gezegd, in een boek als dit kan de "geschiedenis" niet anders dan beknopt zijn. Talrijke episodes en gebeurtenissen kunnen niet of nauwelijks aan bod komen. Een belangrijke lacune in dit boek is bijvoorbeeld dat de talrijke misdaden van Leopold II in Congo niet eens vermeld worden, terwijl er in dit boek op diverse plaatsen toch ruime aandacht is voor het koloniale verleden van dit land.

Ook bij de bezienswaardigheden moest de auteur terecht keuzes maken: in Vlaanderen en Wallonië zijn er immers talloze kastelen, musea, slagvelden, forten, enz ... die in verband staan met de geschiedenis. En natuurlijk speelt kunst en zelfs sport ook een rol in de geschiedenis van een gebied, maar of daarom het huis van Ernest Claes en het Nationaal Wielermuseum ook als bezienswaardigheden in deze context moeten gezien worden is maar de vraag. Anderzijds, wie in deze uitgave het koren van het kaf scheidt houdt nog een lange lijst van interessante bezienswaardigheden over.

Bij veel van de beschreven bezienswaardigheden staat een zwart-wit foto afgedrukt, helaas meestal niet van de beste kwaliteit, om het zacht uit te drukken. Goede foto's, bij voorkeur in kleur, zouden alvast een verrijking voor deze reisgids zijn. Volgende editie beter?

Tags: Geschiedenis, Vakantie België, Wandelroutes