Book OOK DAT WAS ANTWERPEN
  • ISBN: 9789020993073
  • Bladzijden: 240
  • Datum: 18/02/2011
  • OOK DAT WAS ANTWERPEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • OOK DAT WAS ANTWERPEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Uit Antwerpens Gouden Eeuw onthouden we meestal de beroemde bewoners zoals burgemeester Nicolaas Rockox, de schilders Pieter Pauwel Rubens, David Teniers, Jacob Jordaens e.a. Het gewone volk wordt in de meeste publicaties veronachtzaamd. Met dit boek brengt de auteur hier verandering in. Hij focust op het leven van de lagere klasse zoals vondelingen, wezen, gehandicapten, armlastige ouderlingen en andere hulpbehoevenden.

In het boek neemt Asaert de lezer mee doorheen de geschiedenis van Antwerpen van de vroege middeleeuwen tot het jaar 1920. In het eerste gedeelte van het boek krijg je een overzicht van de verschillende machtsinstellingen, zoals de stadsadel, de schepenen en de gilden, van het ancien regime tot de nieuwe tijd. Daarna wordt het menselijk aspect toegelicht met aandacht voor de liefdadigheid, de bedelarij en het begin van een min of meer gestructureerde hulpverlening in lazerijen, gasthuizen, weeshuizen, kloosters e.a.

Niettegenstaande het wetenschappelijk karakter is het boek geschreven in een heldere en toegankelijke stijl die ook niet-wetenschappers zal aanspreken. “Ook dat was Antwerpen” is een boeiend boek omdat het over echte herkenbare mensen gaat. Je maakt als het ware de geschiedenis mee van de kleine man doorheen de turbulente geschiedenis van Antwerpen. Dat hij voor de publicatie niet over één nacht ijs is gegaan bewijst de bibliografie met meer dan 60 titels achteraan in het boek. Het boek is spaarzaam geïllustreerd met ter zake doende zwartwit afbeeldingen.

Tags: Citytrip Antwerpen, Geschiedenis, Lannoo uitgeverij