• Bladzijden: 263
  • Richtprijs: € 27,50
  • Datum: 28/11/2011
  • Uitgeverij: Davidsfonds Uitgeverij
  • MET NAPOLEON NAAR MOSKOU Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • MET NAPOLEON NAAR MOSKOU Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In 1806 werd Joseph Abbeel uit het Oost-Vlaamse Vrasene (nabij Beveren) soldaat in het leger van Napoleon. Bijna negen jaar lang zou hij een behoorlijke trouwe soldaat van Bonaparte zijn, inclusief een periode als krijgsgevangene in Moskou. Enige tijd na zijn terugkeer besloot hij de gebeurtenissen van zijn legertijd op te schrijven, met de bedoeling die ook te publiceren. Het duurde tot voorligende uitgave eer een breed publiek weet kreeg van het verhaal van Joseph Abbeel.

Alhoewel eenvoudig soldaat was Joseph Abeel, dank zij zijn bemiddelde afkomst, een behoorlijk goed opgeleid iemand. Je merkt dat meteen aan zijn vlotte manier van schrijven, zijn ruime woordenschat en zijn boeiende verhaaltrant. Tijdens zijn lange legerperiode hield onze soldaat zich niet meteen bezig met grote militaire en politieke bespiegelingen, maar hij beschreef vooral het leven en de gebeurtenissen van "gewone" dienstplichtigen, de herhaalde gevechten, de ontmoetingen met de burgerbevolking in de bezette gebieden en natuurlijk ook zijn krijgsgevangenschap. Meermaals ontsnapte Joseph Abbeel aan de dood, maar dat leek hem niet meteen angst in te boezemen.

Dit bijzondere boek geeft ons een leerrijke en boeiende kijk op het leven ruim drie eeuwen geleden, zowel het soldatenleven als de algemene leefomstandigheden in de gebieden die hij doorkruiste. Met zijn bijwijlen humoristische vertelstijl weet hij de lezers te boeien tot het laatste woord van zijn manuscript. Daarna komen de beide auteurs aan het woord die het boek aanpasten aan de hedendaagse woordenschat. Interessant is hun informatie over de absolute betrouwbaarheid van het verhaal van Joseph Abbeel.

Zouden er nog ergens van dergelijke verborgen schatten liggen wachten op publicatie?.

Ondertitel: "De ongelooflijke overlevingstocht van Joseph Abbeel."

Tags: Davidsfonds Uitgeverij, Geschiedenis, Napoleon