• Bladzijden: 100
  • Richtprijs: € 10,00
  • Datum: 7/02/2012
  • Uitgeverij: Provinciebestuur Antwerpen
  • KLOMPEN EN KLONEN, BLOKKEN EN HOLEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • KLOMPEN EN KLONEN, BLOKKEN EN HOLEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De reeks erfgoedgidsen wordt uitgegeven door de dienst Erfgoed van het provinciebestuur van Antwerpen in samenwerking met Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen. Hiermee willen ze het soms vergeten patrimonium terug onder de aandacht brengen. In deze gids verneem je het boeiende verhaal van de klompenmakerij, meer bepaald van het klompenambacht in de Kempen. Stap voor stap vertelt de auteur hoe een klomp vervaardigd wordt. Daarnaast staat hij stil bij de verschillende houtsoorten en de rijke variatie aan klompentypen. Daarbij wordt ook buiten de provincie gekeken. In zowat elke Kempense gemeente vond je wel een klompenmakerij.

Door de industriële revolutie en de mechanisatie ging het ambacht uiteindelijk teloor. Klompen worden nog sporadisch gedragen maar de grote gebruikers - de landbouwers - zijn wel definitief overgestapt op rubberlaarzen. Toch wist de auteur nog een aantal vroegere klompenmakerijen op te sporen. In de verschillende hoofdstukken wordt de geschiedenis en de evolutie van het ambacht geschetst, van de noeste handenarbeid tot de mechanische vervaardiging van het houten schoeisel. Het boek is rijkelijk geïllustreerd met talrijke archiefbeelden en hedendaagse foto’s. Opmerkelijk zijn de spreekwoorden en hun verklaring die onderaan de bladzijde zijn vermeld zoals: “Hij heeft zijn kloefen laten staan” wat wil zeggen dat de persoon in kwestie is overleden.

In de voorflap is een overzicht weergegeven van het woord klomp in Vlaanderen en achteraan vind je de praktische informatie met de gegevens van de musea en de enige nog actieve klompenmakerij.De auteur, Luc Verachtert, is vrijwillig molenaar op de Stenen Molen van Oelegem. Hij heeft zich gaandeweg gespecialiseerd in heemkunde, oude ambachten en technieken.

Tags: Erfgoedgids, Provincie Antwerpen