• Bladzijden: 245
  • Richtprijs: € 23,95
  • Datum: 27/10/2014
  • Uitgeverij: Eigen beheer, zie hierna
  • KLEINE DORPEN IN DE GROOTE OORLOG Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • KLEINE DORPEN IN DE GROOTE OORLOG Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De auteur bezorgt zijn lezers een uitvoerig overzicht van het oorlogsgebeuren in de drie dorpen die vandaag samen Halen uitmaken. Als toemaatje bij dit uitvoerig geïllustreerd boek vindt de lezer achteraan ook nog een dvd met daarop een resem oude foto's, enkele interviews en zelfs een filmpje met aanvallende soldaten. Als het om de prijs / informatie verhouding gaat is de lezer van deze uitgave alvast uitstekend bediend.

Opvallend is dat de auteur ook veel aandacht schenkt aan de toestand voor de oorlog. Hoe zit het me de leefomstandigheden, de gezinssamenstelling, welke beroepen werden er uitgeoefend, ... De auteur nam ook een kijkje in de gemeentekas en zag dat de financiële situatie jarenlang eerder rampzalig was, ... De oorlog die erop volgde verbeterde die toestand natuurlijk niet.

Veel aandacht is er ook voor de rampspoed die Halen tijdens de oorlog te verwerken krijgt en beschrijft uitvoerig de problemen tijdens de bezettingsjaren. Net als vandaag waren er een eeuw geleden ook mensen bij wie de vluchtelingen niet welkom waren. Al was dat toen misschien iets meer begrijpelijk dan vandaag: als je zelf weinig of niets hebt is het moeilijker delen.

Prima werkstuk, ook al apprecieer ik de gehanteerde chronologische sprongen niet altijd. Hopelijk zet deze geslaagde uitgave er nog meer mensen toe aan om onder te duiken in de geschiedenis van hun eigen gemeente.

Ondertitel: "Halen, Loksbergen, Zelem". Te bestellen bij Cyril Rubens, Dorpsstraat 53, Halen, 0472 344 842 of cyril.rubens@skynet.be.

Tags: Eerste Wereldoorlog, Vakantie Limburg