• Bladzijden: 607
  • Richtprijs: € 39,99
  • Datum: 30/08/2021
  • Uitgeverij: Omniboek
  • KEIZER KAREL V Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • KEIZER KAREL V Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Is dit een zoveelste bibliografie over Keizer Karel V? Ja, dat is het inderdaad. Maar wat voor één! Bij lezing stel je vast dat dit er niet één van de zovele is. De auteur van dit boek beschrijft het leven van Keizer Karel V (1500-1558) vanuit de persoon zelf.  Het is alsof je aan het bureau van de Habsburger zit en het leven van deze man voorbij ziet rollen.  Het is als een toneelstuk waarin drie hoofdzaken uit zijn loopbaan belicht worden.  Het eerste is de manier waarop cruciale beslissingen genomen worden om zijn imperium te besturen en uit te breiden.  Vervolgens verneem je waarom is hij er niet in geslaagd om ‘zijn Rijk’ volledig aan zijn zoon, Filips II, door te geven. En tenslotte, kan je samen met de schrijver, aan de hand van de talrijke bronnen, achterhalen hoe het is om Karel V te zijn. Via de geraadpleegde stukken tracht de schrijver tevens te begrijpen hoe en waarom Karel V op zijn manier handelde.

Het levensverhaal van ‘de man met de talrijke titels’ wordt in vier delen verteld. Beginnend bij de jonge Karel en zijn weg naar politiek meerderjarigheid.  In het deel van het spel der tronen lees je over de machtshonger tot uitbreiding van zijn gebieden via imperialistische huwelijkspolitiek en oorlogen. In het derde deel is Keizer Karel V ‘de heerser van een rijk waar de zon nooit ondergaat’ dat hij beschouwde als zijn persoonlijk bezit. En tenslotte is er de  neergang en abdicatie te voordele van zijn troonopvolger Filips II.

De talrijke, mooie, illustraties geven een idee van de leefwereld en de tijdsgenoten van Keizer Karel V.  De schilderijen en etsen hadden meestal een achterliggende bedoelding voor marketing, beeldvorming, huwelijksstrategie en verbinding.

Schrijver, Geoffrey Parker, is gespecialiseerd in de geschiedenis van de zestiende en zeventiende eeuw. Dit boek is gebaseerd op onderzoek uit diverse bronnen in verschillende talen.

Dit is een joekel van een boek, letterlijk groot van formaat met meer dan zeshonderd pagina’s, maar zeer leerrijk én groots geschreven.

Ondertitel: "Landsheer van de Nederlanden, Habsburgs wereldheerser".