HET LANDSCHAP VERTELT

Book HET LANDSCHAP VERTELT
  • HET LANDSCHAP VERTELT Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HET LANDSCHAP VERTELT Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Eeuwenlang hard labeur en een toegestoken handje van de natuur hebben het glooiend landschap van Haspengouw en Voeren gekneed tot het vruchtbare land van vandaag.  Onderzoek in de stadsarchieven, gebruik van de Ferraris-kaarten en interviews met de streekbewoners resulteren in een boeiend verhaal.  Dit boek vertelt de geschiedenis van de laatste 200 jaar vanuit vijf verschillende invalshoeken: de structuur, de infrastuur, de landbouw, de industrie en de naamgeving.

De vele dorpjes in deze streken hebben bijna allemaal een kerk.  Dit bewijst de rijkdom van deze streek.  Ook de talrijke vierkantshoeven en kastelen zijn hier getuigen van.  De sterkte van het goed beheerde landschap ligt in de zeer goede onderlinge samenwerking tussen de landbouwers en andere landeigenaars.  Deze krachtenbundeling is reeds ontstaan in de middeleeuwen en speelt nu nog steeds haar troeven uit.  Oude wegen en trage wegen worden terug opgewaardeerd en zorgen opnieuw voor ontsluiting zoals in Mettekoven.  Ook wordt er gewerkt aan de instandhouding van de holle wegen die zo typisch zijn voor Haspengouw.  Ruilverkavelingen wordt doordacht uitgevoerd samen met de plaatsen van kleine landschapselementen.  Het belang van de kostbare akkergronden heeft de structuur van de vele dorpjes bepaald: de lijnsctructuur waar een dorp langs een rivier ligt of de concentrische structuur zoals bij een kasteeldorp of een combinatie van beide.

Naast het omvangrijke boek vind je ook nog 5 dunnere boekjes in deze boekband en dit als voorbeeld van de verschillende invalshoeken: Rijkhoven (de structuur), Millen (de landbouw), Brustem (de infrastructuur), Widooie (de naamgeving) en Borgloon (de industrie).  In elk boekje is ook een extraatje opgenomen zoals een fietstocht, een fotozoektocht of een wandeling telkens aangevuld met tips over het landschap.

De mix van de onderzoeksresultaten, aangevuld met grafieken en kaarten,  de getuigenissen van de streekbewoners, de oude foto’s maken dit geheel tot een uniek boek.  Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren hebben in samenwerking met het Centrum Agrarische Geschiedenis hun streek ‘ferm’ op de kaart gezet!

Haspengouw & Voeren, de mens vormt het land

Tags: Erfgoed, Geschiedenis, Vakantie Limburg