• ISBN: 978491220548
  • Bladzijden: 234
  • Datum: 28/12/2014
  • Uitgeverij: Vertelpunt Uitgevers
  • HASSELT TREKT TEN STRIJDE Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HASSELT TREKT TEN STRIJDE Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Momenteel is het de kunst om als schrijver met je boek op te vallen tussen de honderden andere boeken met als thema: Eerste Wereldoorlog. Best kom je dan naar voren met opnieuw herkauwde gegevens. Jos Sterk heeft dit goed begrepen. Jarenlang doorpluisde hij de archieven van Hasselt, zowel het Rijksarchief als het Stadsarchief, op zoek naar (bijna) verloren gegane feiten en petites histoires. Belangrijke bronnen blijken een aantal streekkranten te zijn zoals ‘De Toekomst van Limburg’, ‘De Demer’, ‘De Onafhankelijke’, ‘De koophandel’ en ‘De Gazet van Hasselt’. Het resultaat van de uitgebreide opzoekingswerk resulteerde in dit derde deel over de Grooten Oorlog.

De aantekeningen van een anonieme werknemer van de spoorwegen behoren tot zowat de zeldzame rechtstreekse getuigenissen tijdens de eerste maanden van WOI in Hasselt. Uit angst voor repercussies heeft de brave man met opzet zijn naam achterwege gelaten. Per toeval werden ook dagboeken van twee krijgsgevangenen van de Burgerwacht gevonden. Deze mannen vertellen over de gebeurtenissen in Hasselt en nadien in het krijgsgevangenkamp van Munsterlager. Belangrijk hierbij is het hoofdstuk over de geschiedenis van de Burgerwacht en de afschaffing van de loting en het invoeren van de dienstplicht.

Onverwacht veel onbekende verhalen over Hasselt en haar bewoners vinden in deze uitgave de weg naar de lezer. Zo blijkt er in de eerste periode van de vorige eeuw ook al sprake te zijn van racisme. En Hasselt heeft blijkbaar de kans gemist om een militaire luchtvaartbasis te zijn. Wist jij dat Baron van Munchhausen wel degelijk even in Hasselt verbleef?

Eerder verschenen delen van deze trilogie zijn Hasselt gaat den Grooten Oorlog tegemoet en Hasselt aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog.

Ondertitel: Verhalen uit de 1ste Wereldoorlog

Tags: Citytrip Hasselt, Eerste Wereldoorlog, Geschiedenis