Het uitgangspunt voor dit boek is de kermis als een katholiek feest. Tijdens kermissen of kerkwijdingsfeesten werden in de Habsburgse Nederlanden de patroonheilige van de parochiekerk herdacht. Dit gebeurde op de kerkwijdingsdag zelf en/of op de naamdag van de patroonheilige. Er was een verschil tussen jaarmarkten en kermissen. De kermissen hadden in die tijd een religieus karakter.
Voor deze uitgave werden archieven geraadpleegd over de reglementering van de kermissen. En dit in vijf regio’s en zo’n veertig dorpen en steden van de toenmalige Habsburgse Nederlanden. Te weten: Brabant, Vlaanderen, Henegouwen, Namen en Luxemburg. Omdat de meeste bezoekers van een kermis te voet kwamen was het voor het onderzoek een vereiste dat elk dorp of stad op wandelafstand moest liggen van minstens één andere locatie. Processies lokten veel volk uit de naburige dorpen zowel door deelnemers aan de processie als bezoekers van de feestelijkheden. Er werden in die tijd één- of meerdere dagreizen gemaakt om deel te nemen aan de jaarlijkse festiviteiten van de buurgemeenten.
Het doel van dit boek is om de gemeenschappelijke kenmerken te beschrijven van de kermissen in de Habsburgse Nederlanden. En dit op basis van geschreven bronnen uit kerkelijke- en gerechtelijke archieven, en burgemeestersrekeningen. De schrijfster gaat op zoek naar de kermistradities, de langgerekte kermisseizoenen vanaf Pasen tot midden november, de wetgeving, de kermisprocessies en de kermisommegangen.
In een gedetailleerd onderzoek van de Antwerpse Noorderkempen worden de kermisvieringen voor het voetlicht gebracht. Op basis van de gevonden informatie wordt de reconstructie gemaakt van een kermisdag met de voorbereidingen, de ochtendmis, de processie zelf, het middagmaal en het vermaakt later op de dag. De auteur belicht de kermisprocessie vanuit de visie van het religieus en wereldlijk bestuur, en ook vanuit de beleving van de bewoners zelf. Onderzoek toont aan dat in de stad Brugge de Meifoor bewust werd gecombineerd met de Heilig Bloedprocessie én de bijhorende kermis. Er wordt gefocust op enerzijds het commerciële aspect van verkoop en vermaak, en anderzijds de katholieke kermis en de bijhorende bedevaartcultuur. De beleving van de inwoners, de pelgrims en de toeschouwers is gebaseerd op gegevens uit dagboeken, kronieken en getuigenverslagen.
Talrijke en mooie illustraties van vrolijke dorpskermissen van Pieter Bruegel de Oude, en de minder bekende tijdsgenoot Pieter Balten, verluchten dit boek met afbeeldingen van ommegangen, processies en kermisschilderijen. Deze uitgave is een boeiend en interessant werk over de kermistraditie in de Habsburgse Nederlanden.
Ondertitel: "Feesten in de Spaanse en Oostenrijkse Nederlanden(1500-1800)".