• Bladzijden: 240
  • Richtprijs: € 22,50
  • Datum: 10/09/2022
  • Uitgeverij: Waander Uitgevers
  • FRANSE TIRANNIE Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • FRANSE TIRANNIE Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Dit boek bevat de hertaling van ‘De Nieuwe Spiegel’.  De transcriptie van de oudst bewaarde editie kan je lezen op de website van het Instituut van de Nederlandse Taal www.ivdnt.org . De spelling lag nog niet vast in de 17e eeuw.  Dat merk je aan de verschillende spellingsvarianten.  Door deze originele versie te lezen sta je vanzelf even stil bij de evolutie die het Nederlands in al die jaren heeft meegemaakt.  In de originele tekst zijn er zo’n 3.000 woorden meer gebruikt dan in het hertaling.  Het hedendaagse Nederlands is dus een stuk compacter geworden.

Destijds is er enorm veel geschreven over het Rampjaar 1672.  Er was een enorme vraag naar informatie.  Wat was er gebeurd? Waar bevonden zich de legers van de Frans-Duitse coalitie?  Drukkers van die tijd zagen in die oorlogstijd een opportuniteit om via pamfletten en paskwillen of stookschriften de bevolking te informeren.  Na de invasie en het terugdringen van het buitenlands leger werden er talrijke goed nieuwsberichten en kronieken gedrukt. Vele contemporaine of eigentijdse schrijvers blikten terug op de afgelopen moeilijke tijd.

In de periode 1680 en 1780 verschenen er Nederlandse schoolboeken die het Rampjaar 1672 beschreven. Het populairste en het meest gedrukte educatieve schoolboek is ‘De Nieuwe Spiegel’.  Het is geschreven in de vorm van een dialoog tussen vader en zoon. Op dezelfde tekstvorm als destijds de catechismussen geschreven werden.  Het boek bekijkt de situatie uit een éénzijdig perspectief en verhaalt de plunderingen en de oorlogsmisdaden die de Fransen in 1672 gepleegd hebben.  De vader begint in het boek met de voorgeschiedenis te kaderen om zo te komen tot de gewelddaden die de Fransen gepleegd hadden.

‘De Nieuwe Spiegel’ is een klein boekje van 128 pagina’s.  Het past makkelijk in een jaszak. Doordat het zo klein was en er dus weinig papier voor nodig was, bleef de prijs laag en dus betaalbaar voor het brede publiek.  Dat verklaart voor een deel het succes van dit boekje, samen met de rol van het onderdrukte Nederland ten opzichte van de verschrikkelijke reus Frankrijk.

Deze hertaling is, net als het origineel, voor een breed publiek bedoeld.  Ook voor diegene die niet zo bekend zijn met de toenmalige gebeurtenissen.  Want de schrijver heeft uitgebreide voetnoten voorzien met de nodige uitleg zodat de lezer mee is met het verhaal. En dat is een goed idee!  Het maakt het boek nog interessanter.  De toevoeging van portretten, tekeningen, schilderijen en etsen maken dit werk compleet. Topboek!

Ondertitel: "Het rampjaar 1672 op school".

Tags: Geschiedenis, Talen