• ISBN: 9789401486460
  • Bladzijden: 329
  • Richtprijs: € 34,99
  • Datum: 1/04/2023
  • FILIPS II EN DE STRIJD OM EUROPA Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • FILIPS II EN DE STRIJD OM EUROPA Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Het opzet van dit werk is om de invloed van Filips II, de fanatieke katholieke Spaanse vorst, op zijn bezette gebieden beter te begrijpen. Invloeden die vandaag de dag nog steeds laten gelden. Zo ondervinden we nu nog de territoriale erfenis van Filips II in de grens tussen België en Nederland. Wie was die man mét zijn zelfgecreëerde mythevorming? Was hij een goed bestuurder of een tiran?  Welke waren de propaganda instrumenten om zijn reputatie uit te bouwen? Welke middelen tot oorlogsvoering gebruikte hij? Op welke wijze vereeuwigde hij zichzelf voor de geschiedenis?  Hoe wilde hij herinnerd worden?  De artistieke interpretatie ervan, zijn facebook avant la lettre, is terug te vinden in vele ego-schilderijen, gravures, medailles en wandtapijten die hij van zichzelf liet maken.  Hieruit blijkt het belang van penningen om afbeeldingen van portretten of gebeurtenissen te verspreiden.  Het was niet alleen een beloningsobject, maar ook een duurzaam object voor de toekomst. Vooral de portretpenning was gegeerd.  Een soort ‘Panini-collectie’ uit de zestiende eeuw dus.

Dit boek staat vol met prachtige schilderijen, etsen, gravures en landkaarten die zijn zelfgebouwde reputatie moesten ondersteunen. Om zijn schilderijen extra elan te geven liet hij de kunstenaars zich baseren op de gedetailleerde tekeningen die de cartografen maakten in steden, op slagvelden en tijdens militaire operaties.

Interessant is de aandacht voor de diplomatieke relaties.  Het fijnmazige netwerk van Spaanse diplomaten, zowel officiële ambassadeurs als officieuze bemiddelaars, die over en weer reisden om het Spaanse koningshuis te dienen is indrukwekkend. Filips II gebruikte voor zijn diplomatie ‘mentale kaarten’ die hem hielpen in kwesties van religieuze-, dynastieke-, militaire- en financiële aard.

Verschillende historici schetsen een beeld van Filips II vanuit hun specialisatie.  Het is een samenwerking tussen onderzoekers van het War Heritage Institute, en van Belgische- en buitenlandse specialisten.  Achteraan in het boek vind je een bron van informatie in de eindnoten en de biografieën.

Een leerrijk boek.

Ondertitel: "Oorlog en opstand in de zestiende eeuw"

Tags: Geschiedenis, Lannoo uitgeverij