• Richtprijs: € 24,90
  • Datum: 30/08/2010
  • Uitgeverij: Atlas
  • Verdeeld door: VBK Uitgevers ¨België
  • EEN HUIS VOL Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • EEN HUIS VOL Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

We staan er nauwelijks bij stil maar alle gebruiksvoorwerpen, materialen en gewoontes die deel uitmaken van ons huiselijk leven hebben een historie, soms zelfs een eeuwenlange voorgeschiedenis. Na ‘Een kleine geschiedenis van bijna alles’ waarin Bill Bryson vooral de wetenschappelijke kant behandelde over het leven op aarde focust deze schrijver zich nu op het ‘gewone’ dagdagelijkse leven.  En opnieuw is zijn aanpak een schot in de roos.  In zijn gemoedelijke en soms humoristische stijl beschrijft hij zowat alles wat er uiteindelijk in en om een huis terecht komt.  Aan de hand van een plattegrond van zijn eigen huis leidt deze auteur de lezer langs elke kamer en beschrijft de boeiende geschiedenis ervan.

Wat was de functie van de hal in vroegere tijden?  Waarom stonden enkele eeuwen geleden alle meubels langs de muren van de kamer?  Waarom werden de bouwstenen van vele huizen geplaatst in Vlaams verband?  Nog veel meer vragen én antwoorden worden verduidelijkt in deze dikke turf van een boek.  Wist je dat vele nuttige voorwerpen zoals paperclips, muizenvallen en veiligheidsclips uitgevonden werden aan het eind van de negentiende eeuw?  En dat het waterdichtingscement dat oorspronkelijk ontwikkeld werd voor kanalen uiteindelijk terug te vinden is in onze kelders!

De auteur vertelt over de geschiedenis van de hygiëne, het opheffen van belastingen op luxe-goederen zodat bijvoorbeeld ramen en sofa’s betaalbaar werden voor iedereen, het onontbeerlijke zout en het ontstaan van de slaapkamers.  Bill Bryson maakt je nieuwsgierig naar alles wat vanzelfsprekend lijkt.

ondertitel: Een kleine geschiedenis van het dagelijks leven

Tags: Erfgoed, Geschiedenis