• Bladzijden: 89
  • Richtprijs: € 15,00
  • Datum: 13/10/2014
  • Uitgeverij: Toerisme Voerstreek vzw
  • DOOR DEN OORLOG MOETEN LIJDEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DOOR DEN OORLOG MOETEN LIJDEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Moelingen en ’s-Gravenvoeren waren de eerste dorpen van Limburg die de invasie van de Duitsers in 1914 over zich heen kregen. Op de rand van het Luikse slagveld heeft ook Voeren haar deel bij de inval van België gehad.  De twee auteurs, beiden oud-leerkrachten aan de plaatselijke Provinciale School, hebben voor deze uitgave gebruik gemaakt van bronnen die tijdens of kort na de oorlog zijn uitgeschreven.  Hierdoor is de lezer verzekerd van eerstelijns-informatie.  Alhoewel … De verslaggeving van enkele Nederlandse journalisten blijkt achteraf gebaseerd te zijn op ‘van horen zeggen’ en niet op feiten.

Net zoals de dag van vandaag op de grens van Turkije, keken in de eerste oorlogsdagen ramptoeristen (Nederlanders) nabij de Belgisch-Nederlandse grens toe op het oorlogsgeweld.  De geschiedenis herhaalt zich, eens te meer …

In het landschap van de Voerstreek verwijzen nog heel wat elementen naar deze historische gebeurtenis.  De bijhorende achtergrondinformatie en historische inzichten kan de bezoeker ontdekken aan de hand van een autoroutekaart en drie boeiende wandelingen.  Bij dit boek hoort een landschapskaart waarop de vier routes aangeduid zijn.  De kaart én de bijhorende uitleg over meer dan tachtig bezienswaardigheden mét foto’s,

is een klein ‘boekje’ op zich, waar met liefde aan gewerkt is, zoveel is duidelijk. De autoroute van 40km start in Moelingen.  De drie lusvormige wandelroutes starten respectievelijk in Moelingen (7km), Sint-Martens-Voeren (8,5km) en Teuven/Remersdaal (ca 9,8km).  Via deze wandelingen kan je te voet de Eerste Wereldoorlog ontdekken in het adembenemend landschap van de Voerstreek.

Dit boek draagt haar steentje bij aan de herdenking van de Groote Oorlog, 100 jaar geleden. Je kan deze uitgave aanvragen bij de toeristische dienst van de Voerstreek: info@voerstreek.be

Ondertitel: De Voerstreek in 1914-1918

Tags: Eerste Wereldoorlog, Voerstreek