• Bladzijden: 231
  • Richtprijs: € 24,00
  • Datum: 21/03/2016
  • Uitgeverij: Stad Hasselt
  • DOKTER BAMPS VERZAMELT Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DOKTER BAMPS VERZAMELT Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

‘Mon petit musée Limbourgeois’ zo noemde de Hasseltse dokter Constant Bamps (1847-1907) zijn verzameling Limburgensia.  Hij verzamelde zoveel als mogelijk over Limburg en het voormalige Land van Loon.  Dat ging van boeken over archeologische vondsten, unieke plantensoorten, boeken, archivalia en munten.  Vaak schreef hij artikels in een eigen tijdschrift over de objecten uit zijn verzameling. Dit tijdschrift: “L’ancien Pays de Looz” stichtte hij samen met zijn vriend Emile Geraerts.  Paul Bamps, neef van, verzorgde de bijhorende illustraties.  Vele schilderijen van stadgezichten uit die tijd danken we ook aan Paul Bamps. In die periode werd er in Hasselt gesproken over ‘het Bampsisme’ omdat verschillende familieleden belangrijke functies uitoefenden of uitgeoefend hadden. Zo ‘leverde’ de familie burgemeesters, advocaten, dokters en kunstenaars.

‘De historicus van het graafschap Loon en het prinsbisdom Luik’ wordt de Hasseltse dokter in het werk genoemd.  En dit door de grote hoeveelheid boeken in zijn bibliotheek die handelen over de vroege geschiedenis van wat nu de provincie Limburg is. Het oudste stuk is het vrijheidscharter van Kuringen uit 1240. Interessant zijn ook de boeken van de Loonse geschiedenis door Mantelius, de dialectencursus uit 1759 van ene Vrancken uit Kortessem, de twaalf monografieën van Wolters over de Limburgse heerlijkheden en de registers van de rederijkerskamers in Hasselt.

Maar wat vooral opmerkelijk is het groot aantal boekjes die hij zelf schreef. De onderwerpen zijn even uiteenlopend als boeiend.  Hij maakt meer dan 200(! ) werken over onder andere gepolijste bronzen bijlen, de waterlobelia, de dotterbloem, de witbandkruisbek, middeleeuwse juwelen en medailles. Constant Bamps werd beschouwd als een expert over de Limburgse botanie. Dit blijkt uit de uitgebreide aandacht van natuurverenigingen avant la lettre die naar Limburg afzakten voor studie en onderzoek. De plaatselijke gastronomie werd achteraf ook zeer gesmaakt. Vooral van het Faro-bier werd door een Franse delegatie erg genoten!

De verzamelaar van toen gaat op ongeveer dezelfde manier te werk als de collectioneur van vandaag. Hij breidt zijn collectie uit door middel van ruilen, kopen, schenken en ontvangen.  Het netwerk werd toen onderhouden via briefwisseling of directe contacten. Blijkbaar was zijn opzet om de volledige collecte te schenken aan een Hasselts museum.  Maar bij het overlijden van dokter Bamps is de collectie via openbare veiling verspreid geraakt.  Delen ervan zijn nu eigendom van musea in Brussel, Meise, Gent, Luik en Tongeren.

Meer dan een eeuw later wil men via deze publicatie de topcollectie weer samen brengen. Het eerste deel verhaalt over het leven van dokter Bamps. In het tweede deel zijn de stukken opgenomen, die via intens zoekwerk teruggevonden zijn, met een foto en een omstandige beschrijving.  Dit zéér verzorgde boek onderschrijft het belang van erfgoed en het bewaken ervan.

Ondertitel: Reconstructie van een 19de-eeuwse Hasseltse topcollectie

Tags: Erfgoed, Geschiedenis