• Type: Buiten categorie
  • Bladzijden: 256
  • Datum: 8/05/2006
  • Uitgeverij: Davidfonds
  • DE ROMEINEN IN BELGIË Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE ROMEINEN IN BELGIË Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Eindelijk eens een goed boek dat alle facetten van de aanwezigheid van de Romeinen in onze contreien bekijkt en bundelt! De eeuwenlange Romeinse heerschappij drukte een stevige stempel op het land, waarvan de gevolgen op allerhande vlakken ook nu nog daadwerkelijk aanwezig zijn, niet alleen onder vorm van wegen en ruïnes van villa’s, maar ook op vlak van taal, cultuur, wetgeving, gebruiken, enz…

Op de titelpagina staat vermeld dat dit boek de periode dekt tussen 31 voor Christus en 476 na Christus, maar eigenlijk vangt de auteur zijn verhaal aan in 58 voor J.C. toen Julius Caesar begon aan de verovering van Galllië door de Helvetii een zware nederlaag toe te dienen. De op de titelpagina vermelde periode is die van de definitieve aanwezigheid van de Romeinen op grosso modo het grondgebied van het huidige België.

De auteur beschrijft zeer uiteenlopende aspecten van die Romeinse aanwezigheid en de interactie met de Galliërs en hun levenswijze en cultuur. Naast de reeds behoorlijk bekende structuur van het Romeinse wegennet in onze streken heeft de auteur het bijvoorbeeld ook over de bestuurlijke organisatie, de economische activiteiten, over de Romeins getinte namen die sommige Galliërs aannamen, over het leven in de stad en op het platteland, de belangrijkste beroepen en hun status in de maatschappij, over de diverse keizers en hun impact op onze regio, over welke exotische ingrediënten en spijzen er op tafel kwamen, … Als je in aanmerking neemt dat het begin van de Romeinse overheersing toch al tweeduizend jaar achter ons ligt moet je toch vaststellen dat wetenschappers allerhande verbazend veel informatie bovengehaald hebben over die periode. Begin maar eens te zeven in de 300.000 inscripties die terug gevonden werden uit de 5 eeuwen Romeins keizerrijk!

Uit die berg zeer gefragmenteerde informatie een interessant en leesbaar boek distilleren is de grote verdienste van Robert Nouwen.

Tags: Davidsfonds Uitgeverij, Geschiedenis, Vakantie België