• Richtprijs: € 29,99
  • Datum: 9/04/2022
  • Uitgeverij: Wereldbibliotheek
  • Verdeeld door: Mythras Books
  • DE NIJL: BIOGRAFIE VAN EEN RIVIER Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE NIJL: BIOGRAFIE VAN EEN RIVIER Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Auteur Terje Tvedt is zowel historicus als geograaf en gerenommeerd Nijl-expert; de aangewezen man om het complexe verhaal van deze machtige rivier uit de doeken te doen. Sinds millennia is de rivier van levensbelang voor wie op haar oevers woont. De strategische ligging van de Nijl leidde er ook toe dat talloze farao's, koningen en ander krijgsvolk haar aanwendden als een wapen in de strijd om steeds meer macht en gewin.

Daarnaast is dit boeiende boek ook een bijzonder reisverhaal. De auteur vaart de rivier af in het spoor van ontdekkingsreizigers en neemt de trein in de buurt van het Victoriameer in navolging van vooral Engelsen die economisch gewin en strijd om invloed combineerden. Als lezer reis je zowel in de tijd als in de ruimte. Vele duizenden jaren geschiedenis en ruim vijfduizend kilometer Nijl vloeien als het ware naadloos in elkaar over.

Onderweg door tijd en ruimte is er ook veel aandacht voor de bewoners van de Nijloevers en natuurlijk ook voor de "veroveraars" die het op het water en de macht gemunt hadden. De zoektocht naar de bronnen van de Nijl nam ooit mythische proporties aan, tenminste toch voor de betrokken Westerlingen en de tallozen die vanop afstand toekeken. Moesten de bronnen van deze bijzondere rivier eigenlijk "ontdekt" worden? Tenslotte woonden er al duizenden jaren mensen die gebruik maakten van wat de natuur hen te bieden had...

Ook vandaag blijft het Nijlwater een wapen dat kan ingezet worden om macht (en welvaart) te creëren. Dammen die gebouwd worden beïnvloeden immers wat er met mensen en macht stroomafwaarts gebeurt. Ook daarom is lectuur van deze zeer interessante uitgave een aanrader.

Tags: Geschiedenis, Vakantie Egypte