• Richtprijs: € 21,95
  • Datum: 18/11/2010
  • Uitgeverij: Athenaeum - Polak & Van Gennep
  • Verdeeld door: WPG
  • DE GROTE TURK Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE GROTE TURK Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

"Suleyman de Prachtlievende" is naast "Grote Turk" slechts een van de vele titels waarmee deze heerser uit de 16de eeuw omschreven wordt. De man maakte dan ook grote indruk op zijn tijdgenoten, zowel in zijn thuisland als in het Westen, waar hij eerder gevreesd dan bemind werd. Tijdens de ruim vijfenveertig jaren dat hij heerste over het Osmaanse Rijk kende dit zijn grootste uitgestrektheid ooit. Daarnaast had de man ook aandacht voor tal van meer vredelievende aspecten van het leven.

Auteur Henk Boom maakte voor deze biografie talrijke reizen en had gesprekken met talloze kenners van de Turkse geschiedenis. Ik wil daarmee alleen maar aangeven dat de auteur de voorbereiding van dit boek bijzonder degelijk en uitvoerig aanpakte. De lezer krijgt dan ook een zeer uitvoerig en gedetailleerd beeld van deze sultan en zijn tijd, zonder dat het verhaal onderweg saai of langdradig wordt. Herhaaldelijk grijpt de auteur terug naar de geschiedenis van West-Europa want met zijn collega's heersers onderhield hij zowel diplomatieke contacten als ontmoetingen van minder vredelievende aard, zoals deze in Hongarije als voor de poorten van Wenen.

De vele interacties, zowel artistieke, gastronomische, culturele, diplomatieke, wetenschappelijke als oorlogszuchtige, tussen wat gemakshalve Europa heet en Turkije, hebben op deze en talloze andere terreinen tot een onnoemelijk groot aantal uitwisselingen en wederzijdse beïnvloedingen. Zodanig dat het verschil tussen "zij" en "wij" reeds eeuwenlang geleidelijk aan kleiner wordt. Of anders gezegd: een boek als dit over een Turkse veroveraar leert ons ook wat over de geschiedenis in West-Europa.

Ondertitel: "In het voetspoor van Suleyman de Prachtlievende (1494-1566)".

Tags: Geschiedenis