• Bladzijden: 330
  • Richtprijs: € 20,00
  • Datum: 9/07/2016
  • Uitgeverij: Eigen beheer
  • DAG DORP, DAG VROEGER Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DAG DORP, DAG VROEGER Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Het gedicht op de achterflap van dit boek, ‘de glimlach van een dorp’ heeft me getriggerd. Het is een ode van Louis Verbeek aan de schrijver/vertelkunstenaar Armand Mesotten.  En of die man kan vertellen!  Vanaf de eerste zin word je meegenomen naar het Diepenbeek van vorige eeuw en nog verder ...  Het dorpsleven van toen komt tot leven in de verhalen en de reflecties. Dit werk is opgedragen aan alle Diepenbekenaren maar ondergetekende Hasselaar heeft er ook van genoten.  Vooral van het hoofdkenmerk van een Diepenbekenaar.  Weet je wat dat is?  Het is de onweerstaanbare drang tot overdrijven of anders gezegd het aanjagen. De levensechte voorbeelden over deze aanjaagcultuur zijn onbeschrijfelijk grappig! Een andere eigenschap van de Diepenbekenaar is zijn zelfbewustzijn. Dit komt ook tot uiting in de dialectklank. Die is kort.  En lang niet zo zangerig als die van een Hasselaar of het Alkens.  Op pagina 15 vind je van deze vergelijking een gewèldig voorbeeld!

Met een glimlach op de lippen heb ik dit boek uitgelezen. Regelmatig heb ik hardop moeten schaterlachen.  En dàt gebeurt me anders nooit …  De vele echte levensverhalen zijn grappig, warm, ontroerend of schalks.  Het is puur genieten als je leest over …hoe Suske zijn eerste koers won … de bende van de blauw vlam … de vlaai van Zjang … de voorlichting via het varken … de verstrooide misdienaar …

Dit boek is te koop bij de Standaard Boekhandel in Hasselt. Of je kan het bestellen bij de schrijver zelf armand.mesotten@skynet.be of via de voorzitter van de Heemkundige Kring Diepenbeek, Arie Vermin, tel. 011/352489.

Ondertitel: Nostalgische verhalen over Diepenbeek

Tags: Erfgoed