• Bladzijden: 312
  • Richtprijs: € 39,95
  • Datum: 9/03/2012
  • Uitgeverij: Davidsfonds Uitgeverij
  • CENTRAAL STATION SPOORWEGKATHEDRAAL Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • CENTRAAL STATION SPOORWEGKATHEDRAAL Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In dit boek wordt Antwerpen-Centraal, ook wel als de spoorwegkathedraal benoemd, belicht vanuit de meest uiteenlopende en verrassende invalshoeken. De auteur was werfleider bij de grote verbouwingswerken die het station internationaal op de kaart zouden zetten. Daarna was hij lange tijd gids om het publiek tot in de kleinste hoekjes rond te leiden in Antwerpen-Centraal. Daarnaast verzamelde hij duizenden oude postkaarten en andere gegevens over de geschiedenis van het spoor in Antwerpen, en van het Centraal Station in het bijzonder. Aan de hand van honderden anekdotes vertelt de auteur over ‘zijn middenstatie’. Hij verweeft de geschiedenis ervan met de romantiek van het spoor en het Antwerpen van toen en nu.

Een neerslag van deze wetenswaardigheden en verzamelwoede vind je terug in het omvangrijke boek. De auteur beperkte zich niet enkel tot het Antwerpse station, in verschillende hoofdstukken wordt bijna de gehele Belgische spoorweggeschiedenis vanaf 1830 uit de doeken gedaan. Zelfs de literatuur en de schilderkunst komen aan bod. Natuurlijk gaat veel aandacht naar het huidige station zoals het er met zijn 24 sporen uitziet na de verbouwingen en de futuristische tweede ingang aan het Kievitplein.

Het boek is uitgegeven met een harde cover en op groot formaat (22,5 x 24,5 cm). Hierdoor komen de meer dan 500 foto’s, kaarten en andere documenten uitstekend tot hun recht. Ze zijn verzameld uit de archieven van de auteur, van enkele collega’s-specialisten en van de NMBS. De meeste van deze illustraties zijn nooit eerder gepubliceerd.

Tags: Citytrip Antwerpen, Davidsfonds Uitgeverij, Erfgoed