• Bladzijden: 640
  • Richtprijs: € 39,95
  • Datum: 17/05/2011
  • Uitgeverij: Ambo
  • BLOEDLANDEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • BLOEDLANDEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Hitler en Stalin lieten ook talloze mensen vermoorden in hun eigen land, maar ontzettend veel meer slachtoffers van hun moorddadige waanzin vielen er in de gebieden gelegen tussen het toenmalige Duitsland en het toenmalige Rusland. Die landen, met op kop Oekraïne, Polen en ook wel de Baltische staten waren werkelijk "bloedlanden". Daar vielen miljoenen doden. Let wel, de talloze soldaten die sneuvelden op de slagvelden van de Tweede Wereldoorlog in die regio zijn niet eens meegerekend!

De auteur beperkt zich niet tot die wereldoorlog, maar heeft het ook over de voorafgaande periode toen beide massamoordenaars naar het toppunt van hun macht groeiden. Dit boek verhaalt de geschiedenis van de politieke massamoorden op bevel van Hitler en Stalin. Samen hebben ze ongeveer 14 miljoen niet militaire doden op hun geweten staan, mochten ze dat gehad hebben. Velen van hen werden louter om economische redenen vermoord: miljoenen mensen werden gewoon uitgehongerd of stierven onderweg naar of in de werkkampen van Siberië.

Het boek levert niet alleen antwoorden maar roept ook vragen op. Hoe is het bijvoorbeeld te verklaren dat ondanks de genocide in Oekraïne de op Rusland gerichte strekking in dat land nog zoveel aanhangers telt?

De beide massamoordenaars en hun volgelingen waren vaak bijzonder "creatief" in het bedenken van wijzen om hun slachtoffers te doden. Een voorbeeld uit dit bijzondere boek ter illustratie. Op 7 november 1941, de verjaardag van de bolsjevistische revolutie, wilden de Duitsers in Minsk hun denkbeeldige overwinning op Rusland op bijzondere wijze vieren. Ze dreven duizenden Joden bijeen en dwongen hen hun beste kleren aan te trekken, alsof ze zich mooi maakten voor die verjaardag. Vervolgens dwongen ze hen in stoet op te stappen, zwaaien met Sovjetvlaggen en revolutionaire liederen te zingen. Ter hoogte van de ingehuurde camera's werden ze verplicht te glimlachen. Eenmaal buiten de stad werden de Joden op vrachtwagens geladen en weggevoerd ...

Met die in scène gezette en gefilmde parade konden de Duitsers aan het eigen volk en aan de buitenwereld tonen dat "communistenJoden waren en Joden communisten". Meteen een goede reden dus om de Joden te elimineren ... Dit boek staat vol met historische feiten en getuigenissen over massale slachtingen uitgevoerd op bevel van Stalin en Hitler. Pagina na pagina worden er duizenden, tienduizendenn honderdduizenden mensen uitgemoord, gemarteld, uitgehongerd of weggevoerd. En dat vooral om de eigen macht te bewijzen en het gelijk van de eigen ideologie te staven.

Ja, er bloedt ontzettend veel bloed in dit boek. Toch moet je het lezen. Dergelijke gebeurtenissen mogen nooit vergeten worden.

Ondertitel: "Europa tussen Hitler en Stalin".

Tags: Geschiedenis, Tweede Wereldoorlog