• Bladzijden: 392
  • Datum: 11/02/2011
  • Uitgeverij: Meulenhoff / Manteau
  • Verdeeld door: WPG
  • ANTWERPEN. BIOGRAFIE VAN EEN STAD Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • ANTWERPEN. BIOGRAFIE VAN EEN STAD Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In dit lijvige boekwerk nemen eenentwintig auteurs je mee doorheen de turbulente geschiedenis van de stad Antwerpen. Op thematische wijze worden zowat alle facetten van het stedelijk weefsel ontrafeld. Het boek start met een inleiding van de drie samenstellers, Inge Bertels, Bert De Munck en Herman van Goethem. Daarna volgen tien hoofdstukken waarin de actuele thema’s over politieke cultuur, leefmilieu, economische functieverschuivingen, sociale verbanden en culturele diversiteit op historisch en wetenschappelijk verantwoorde wijze aan bod komen. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met de bibliografie van de geraadpleegde werken.

De voetnoten en registers op persoonsnamen, begrippen, plaatsen en gebouwen vind je achteraan in het boek. Het boek wordt opgefleurd door twee katernen met meestal zeldzame en vooral historische afbeeldingen uit de 19e en het begin van de 20e eeuw. Niettegenstaande de wetenschappelijke benadering is dit boek ook voor de leek uitstekend te lezen.

Antwerpen. Biografie van een stad is een initiatief van het Centrum voor Stadsgeschiedenis en de onderzoeksgroep Politieke Geschiedenis van de Universiteit Antwerpen, met bijdragen van Inge Bertels, Marnix Beyen, Tim Bisschops, Bruno Blondé, Eric Corijn, Bert De Munck, Brecht Deseure, Henk De Smaele, Helma De Smedt, Luc Duerloo, Hilde Greefs, Guido Marnef, Tim Soens, Peter Stabel, Bart Tritsmans, Ilja Van Damme, Maarten Van Dijck, Maarten Van Ginderachter, Herman Van Goethem, Carolien Van Loon, Toon Vrints en Anne Winter.

Tags: Citytrip Antwerpen, Geschiedenis, Stedentrips