• Richtprijs: € 21,50
  • Taal: Meertalig
  • Datum: 29/12/2014
  • Uitgeverij: Uitgeverij Acco
  • 25 JAAR ROEMEENSE REVOLUTIE Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • 25 JAAR ROEMEENSE REVOLUTIE Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De verslaggeving over de revolutie in Roemenië, nu een kwarteeuw geleden, volgde ik intens middels nieuwsberichten op VRT- radio- en TV en via kranten. Net als zovele anderen moest ik tevreden zijn met fragmentaire verslaggeving; de omstandigheden ter plekke waren immers extreem moeilijk. Dat laatste werd ten volle onderstreept door het neerschieten van journalist Danny Huwé, die eerder van de VRT was overgestapt naar een commerciële zender. Deze inleiding alleen maar om te zeggen dat de aankondiging van dit boek me erg deed uitkijken naar de lectuur ervan. Er zou immers zoveel kunnen verteld worden over die gebeurtenissen in de dagen voor Kerstmis 1989.

Deze uitgave kon mijn honger naar nieuwe informatie, naar meer achtergrond, niet stillen. De redacteur laat tal van mensen, veelal Vlamingen en Roemenen, hun eigen hoofdstukje brengen. Enkele van die hoofdstukken zijn volkomen tweetalig: Nederland-Roemeens. Dat laatste zal ongetwijfeld de auteurs plezier doen. Een ander hoofdstuk is eentalig Engels met als titel "Multiple child deprivation in Romania": interessant, maar er is geen enkel verband met de revolutie van 1989.

Met geduld en aandacht kan de lezer in die hoofdstukken hier en daar stukjes informatie vergaren over de revolutie of de aanloop ertoe, maar een breed en overzichtelijk beeld krijgt de geïnteresseerde lezer niet. Behoorlijk wat aandacht is er wel voor de zeer lovenswaardige activiteiten van ADR-Vlaanderen (Adoptie Dorpen Roemenië-Vlaanderen). Ook de dood van de betreurde neergeschoten journalist Danny Huwé komt uitvoerig aan bod. Elders in het boek is er dan weer een (gelukkig kort) hoofdstukje over de jolige belevenissen van 2 Vlaamse sportjournalisten tijdens hun skivakantie twee jaar voor de revolutie... Interessant?

Het blijft wachten op een breed en overzichtelijk beeld van de gebeurtenissen van december 1989 in Roemenië. Ik veronderstel dat de Marc Verhaert met zijn vele contacten in het land en zijn kennis van de lokale taal daarvoor de nodige instrumenten in huis heeft? Voeg nog een eindredacteur toe aan dit team en het resultaat kan boeiend zijn.

Ondertitel: "Verhalen met een Belgisch tintje".

Tags: Geschiedenis