• Richtprijs: € 29,50
  • Datum: 13/02/2007
  • Uitgeverij: Antilope Art Books
  • Verdeeld door: Exhibitions International
  • Oekraïne Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • Oekraïne Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Guido Boeken reisde vijftien jaar lang regelmatig naar Oekraïne en brengt daarover op indringende wijze verslag uit in dit prachtige boek. Als je weet dat het land een oppervlakte heeft van méér dan zeshonderdduizend vierkante kilometer, dan valt er behoorlijk wat te reizen en te vertellen.

Gezien de omvang en het gewicht van deze uitgave is het niet meteen bedoeld om in je rugzak mee te zeulen. Ook inhoudelijk moet dit boek niet gezien worden als een klassieke reisgids, alhoewel je hier een pak informatie meekrijgt die niet in reisgidsen terug te vinden is. Guido Boeken slaagt er immers in door te dringen tot bij de mensen, hun tradities en hun overtuigingen.

Je reist met de auteur mee langs de rijke cultuur en de geschiedenis van dit uitgestrekte land. Hij brengt je daarvoor op plaatsen die je als eenmalige toerist nauwelijks zou kennen of vinden, maar toch ook bij een aantal klassieke bezienswaardigheden. De voornaamste rode draad doorheen dit boek is die van de overgang van het communistische systeem naar het huidige, met alle gevoelens die dat met zich brengt: hoop, angst, vreugde, heimwee naar vroeger, onzekerheid, … Guido Boeken ondernam zijn eerste reis naar Oekraïne in 1986, enkele jaren voor het land onafhankelijkheid werd van de Sovjet-Unie. Zijn talrijke bezoeken na die onafhankelijkheid lieten hem toe de ontwikkelingen van het land en het gedachtegoed van de inwoners te zien evolueren. Deze rode draad is geen belemmering voor de lezer die vooral geïnteresseerd is in het land als zodanig en zijn cultuur, die maakt er gewoon deel van uit.

Deze fraaie uitgave is meer dan behoorlijk geïllustreerd met prachtige foto’s, vaak op paginaformaat. Onderschriften bij de foto’s zijn er niet, maar ik heb ook niet het gevoel dat ze hier echt noodzakelijk zijn. Tekst en foto’s vullen elkaar zonder meer aan, zonder nood aan verdere uitleg. Ook dat is een sterk punt van deze inhoudelijk waardevolle uitgave.

Ondertitel: Reisverhalen uit Oekraïne

Afmetingen: 29.5 x 24 cm