• Bladzijden: 368
  • Richtprijs: € 59,00
  • Datum: 8/08/2019
  • Uitgeverij: Uitgeverij Hannibal
  • HET LAM GODS Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HET LAM GODS Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Naar aanleiding van het Van Eyckjaar 2020 verschijnen er meerdere uitgaven groot en klein over deze schilders en hun wereldvermaarde meesterwerk "De Aanbidding van het Lam Gods". Voorliggend werk is ongetwijfeld een hoogvlieger op dit vlak. Even bladeren langsheen de talloze schitterende paginagrote afbeeldingen toont het verbluffende meesterschap van de broers Van Eyck op uiteenlopende vlakken.

Niet alleen zijn er de levensechte portretten van de talrijke figuren die een rol spelen op het veelluik. Bewonder de wijze waarop glas is geschilderd, hoe natuurlijk bont wel lijkt of hoe prachtig de parels zijn afgebeeld. Geen enkel onderwerp leek te moeilijk voor de meesterschilders. Geef eens al je aandacht aan de meer dan honderd bloemen en planten die opduiken. Je wil ze meteen plukken, ruiken en eventueel proeven.

Deze uitgave is zoveel meer dan een "kijkboek". De diverse auteurs belichten grondig en duidelijk uiteenlopende aspecten op vlak van geschiedenis, religie en wetenschap met betrekking tot het kunstwerk en de hoofdfiguren uit die tijd. Het lijkt maar een detail, maar wie weet waarom Elisabeth Borluut, de echtgenote van opdrachtgever Joos Vijd, niet samen met haar man begraven ligt? En hoe zit het met de Hubert en Jan Van Eyck en hun andere schilderende familieleden uit Maaseik? Hier komt "het probleem van de handenscheiding" onder de aandacht van de lezer.

Deze zeer bijzondere uitgave biedt de lezer een paneel vol kennis, geschiedenis, inzichten en weetjes die beslist van pas komen tijdens het Van Eyckjaar en lang nadien.

Ondertitel: "Kunst, geschiedenis, wetenschap en religie".

Tags: Citytrip Gent, Van Eyck