• Richtprijs: € 45,00
  • Datum: 21/11/2022
  • Uitgeverij: Hannibal Books
  • Verdeeld door: KMSKA
  • DE SCHOONSTE HONDERD Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE SCHOONSTE HONDERD Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Op 24 september 2022 heropende het KMSKA, het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, opnieuw haar deuren. Na een renovatieperiode van zo’n tien jaar.  Het gebouw werd “ingebreid” door de ruimte van de zes bestaande patio’s te benutten.  Dit nieuw gecreëerde volume werd geïntegreerd in het oude museum. Het nieuwe museumdeel is volledig wit, van de vloer tot het plafond. Dit in tegenstelling tot de wanden van het gerenoveerde “oude” museumdeel die geschilderd werden in de originele kleuren uit 1890; antiekrood, olijfgroen en Pompejaans rood.

Met dit collectieboek stelt het museum haar honderd mooiste werken voor. En dit uit een verzameling van meer dan 9.500 stuks!  De meeste werken bevinden zich dus in het nieuw kunstdepot waarin plaats is voor 1.800(!) schilderijen in 150 schilderijrekken.

Heel wat werken van topschilders zijn in het KMSKA te bewonderen.  Met op de eerste plaats de werken van de Vlaamse primitieven met Jan Van Eyck, Rogier van der Weyden en Hans Memling. Daarnaast is er een grote verzameling van dé Vlaamse barokschilder Peter Paul Rubens.  Tevens zijn er kunstwerken van belangrijke buitenlandse schilders als Jean Foucquet, Titiaan en Simone Martini.  Er zijn ook beelden van Rodin, Bugatti, Wouters en Zadkine. In de top 100 zitten ook werken van Carolus-Duran, Van Beers, Hals, Van Gogh, Ensor, Van de Velde, Permeke, Margitte, Alechinsky, …

Door de honderd mooiste werken, ook de honderd sleutelwerken genoemd, krijgt de lezer/museumbezoeker een representatief beeld  van de verzameling van het KMSKA. Elk van deze topstukken wordt op dezelfde manier voorgesteld met de naam van de kunstenaar, de geboorte- en sterfdatum en -plaats, het productiejaar en de grootte van het werk.  Interessant is het verhaal dat bij het kunstwerk hoort. Leerrijk zijn de verwijzingen naar de verwerving ervan en de bestaande literatuur over de kunstenaar.  Telkens zijn er prachtige foto’s van het kunstwerk. Met veel aandacht voor de details ervan.

De schoonste honderd is een mooi, verzorgd boek dat de lezer uitnodigt tot een bezoek aan het mooiste museum van Antwerpen.

Tags: Citytrip Antwerpen, Musea