• Bladzijden: 633
  • Richtprijs: € 24,90
  • Datum: 27/01/2010
  • Uitgeverij: De Geus
  • DE DAISY SISTERS Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE DAISY SISTERS Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In de zomer van 1941 plannen twee jonge vriendinnen, Elna en Vivi, een fietsvakantie. Hun fietstocht start in Borlänge en via Skallskog zullen ze na 14 dagen terug op hun beginpunt toekomen. Hun toekomst ziet er zorgeloos uit; twee weken niet moeten werken voor hun baas, twee weken zonder gezeur van hun ouders. En de oorlog? Die is voor hen een randgebeuren waar ze niet rechtstreeks mee worden geconfronteerd. In hun jeugdig enthousiasme noemen ze zichtzelf tijdens het fietsen de 'Daisy Sisters', ze praten, lachen en genieten van hun fietstrip in de mooie natuur. Maar hun dromen spatten tijdens deze zomer uit elkaar....

Deze roman vertelt het verhaal van drie generaties Zweedse arbeidersvrouwen vanaf het midden van de vorige eeuw. Wat zijn hun verwachtingen? Hoe zien zij het levensideaal? Maar vooral de rauwe werkelijkheid van hun leven met niet-geplande wendingen, het steeds piekeren om rond te komen en het samenleven met hun familie zijn de leidraden in deze familiesaga. Deze vrouwen die worstelen met hun eigen sexualiteit en emancipatie zoeken zich een plaatsje binnen de gemeenschap.

Henning Mankell houdt de lezer een spiegel voor van de steeds veranderende Zweedse maatschappij, in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. De bedrijfsleiders waren niet mals voor hun werknemers. Het draaide steeds om winstbejag. De gezondheid en veiligheid van het werkvolk ten spijt.

Verassend is dat de schrijver af en toe de lezer aanspreekt bij verhaalwendingen. Spijtig is dan weer dan hij zich soms laat verleiden tot het langdradig uitspinnen van situaties. Henning Mankell is een witte raaf in het schrijverslandschap. Hij schrijft verschillende genres, zowel toneelwerken, jeugdboeken, thrillers als romans. En steeds weet hij de lezers te boeien met zijn fictie- en maatschappijkritische verhalen.

Tags: Fietsroutes, Fietsvakanties, Reisverhalen, Vakantie Zweden