Afrika

Book Afrika
  • Afrika Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • Afrika Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Dit schitterende boek toont en beschrijft de verdwijnende culturen in het gebied van de Omo-rivier, een bijna onbekend gebied in Ethiopië. Het belangrijkste fotografische thema zijn de lichaamsversieringen van de mensen in die regio. De tekstbijdragen gaan dieper in op de cultuur in zijn geheel, de zoektochten van de eerste ontdekkingsreizigers en de huidige levensituatie van de ongeveer 45 etnische groepen.

De oorspronkelijke titel van dit boek, “Vanishing Africa”, geeft de inhoud correcter weer dan het Nederlandstalige “Afrika”. Zouden potentiële lezers dit boek aan zich voorbij laten gaan als ze merken dat slechts bevolkingsgroepen een gedeelte van het continent aan bod komt? De fotografie is er niet minder intrigerend om, de teksten niet minder verhelderend.

Na een inleidend historisch hoofdstuk gaat de fotograaf / auteur op bezoek bij tal van lokale etnische groepen: de Surma’s, de Mursi’, de Konso’s, de Borana’s, de Karo’s en tal van andere. De ene bevolkingsgroep is eerder krijgshaftig ingesteld, de andere is eerder ambachtelijk, een derde is vooral bemiddelend ingesteld. Allemaal hebben ze hun eigen specifieke sociale structuur en overlevingsstrategie. Ze leven in omstandigheden die vaak al eeuwen achter ons liggen. Artikelen uit de “beschaafde wereld” zijn er zeldzaam, misschien op de kalashnikov na…Gianni Giansanti neemt behalve het beeldmateriaal ook het “reisdagboek” voor zijn rekening. De duidelijke en leerrijke inleidende etnografische notities zijn van de hand van Paolo Novaresio.

Een gepaste omschrijving vinden voor de talloze paginagrote en andere foto’s in deze uitgave is bijzonder moeilijk. De combinatie van deze termen is enigszins aanvaardbaar maar schiet hier en daar toch tekort: adembenemend, verrassend, respectvol, veelzijdig.

Misschien een enkeling te na gesproken zit een bezoek aan de Omovolkeren er niet in. Hun gebied is te ondoordringbaar, de tijd die hun nog rest in hun oorspronkelijke samenleving en cultuur is wellicht te kort. Ze zijn immers losgerukt uit de eeuwenlange isolatie die hun cultuur beschermde, nu dreigt die overspoeld te worden door de “beschaving”. Dit schitterende boek hangt een beeld op van deze mensen en hun cultuur dat waarschijnlijk niet meer te evenaren is.

Ondertitel: Een fotografische reis van een verdwijnende cultuur
Formaat: 255 x 255 mm