• Bladzijden: 142
  • Categorie: Gastronomische reisboeken
  • Datum: 3/11/2011
  • Uitgeverij: Davidsfonds
  • NOG EEN KOEKJE? Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • NOG EEN KOEKJE? Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Boeken met een gastronomische traditie hebben bij mij altijd een streepje voor.  Niets zo leuk om al het lekkers uit de keuken te laten vergezellen met boeiende verhalen over de ontstaansgeschiedenis en gewoonten die horen bij een heerlijk product.  En wat is er lekkerder dan een koek?  En wat is er vooral lekkerder dan de zelfgemaakte koeken uit grootmoeders koekentrommel?  Eindelijk worden onze oma’s op een welverdiende piëdestal gezet.  Bij het lezen over speculaas, wafels, petit buerre, kattentongen en frangipane word je als vanzelf teruggevoerd naar je kindertijd waar je in je grootmoeders’ keuken allerlei geuren en smaken leerde ontdekken.

De schrijvers, Robert Declerck en Margit Sarbogardi, vertellen je alles over koekjes in hun koekjesalfabet, ze nemen je mee op stap met koeken, ze besteden ook aandacht aan koekjestradities en de bekendheid van onze koekjes in de wereld.  Amandelbrood, boekweitkoek, bokkenpootjes, kokosrotjes en letterkoekjes zijn maar enkele koeken uit het koekenalfabet waarvan het recept ook vermeld staat.  Het plezante aan deze recepten is dat ze helemaal niet moeilijk zijn én enkel dagdagelijkse ingrediënten bevatten zoals melk, boter, eieren … en je bent vertrokken!  Niks ingewikkelds, niks tijdrovends … enkel gemakkelijke recepten die iedereen aandurft.

Ben je ergens onderweg en heb je zin in wat lekkers? Dan vind je in dit boek heel wat adressen waar je terecht kan voor de heerlijkste koekjes. Meestal kent elkeen wel de koekjestradities van zijn eigen streek zoals het lekkers bij Sinterklaas of Sint-Maarten.  Maar wist je dat de Krakelingworp in Geeraardsbergen oorspronkelijk een heidens feest was?  Of dat men in Diest op de Dag van de Diestse Cruydtcoeck de eerste kruidkoek van de lente eet?

‘Nog een koekje’ is een heerlijk nostalgisch boek.  Maar gelijktijdig is het ook eigentijds want het past in de huidige trend van thuis lekker zelf kokkerellen en nadien samen met familie of vrienden genieten van de eigen keuken.

Ondertitel: met receptjes uit de oude doos

Tags: Davidsfonds Uitgeverij, Gastronomie