• Bladzijden: 624
  • Categorie: Gastronomische reisboeken
  • Richtprijs: € 49,95
  • Datum: 6/02/2008
  • MADE IN ITALY Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • MADE IN ITALY Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In zoverre mogelijk moet dit wel het ultieme Italiaanse kookboek zijn. Moeilijk te overtreffen op korte termijn, lijkt me, deze uitgave met zijn fraaie vormgeving, inspirerende verhalen en heerlijke recepten. Giorgio Locatelli zelf zou ook zijn eigen levenswerk moeilijk kunnen overtreffen. De Engelstalige titel van het boek is letterlijk te nemen: zowel de auteur, zijn verhalen als zijn recepten zijn “made in Italy”.

Drie grote lijnen kruisen elkaar en wisselen elkaar af in dit bijzondere boek. In de eerste plaats zijn er de mooie verhalen over zijn jeugd in het familierestaurant, die hem inspireerden om zelf kok te worden (als kelner heb je toch niets te vertellen). Daarnaast blijkt hij een onuitputtelijke bron van kennis en weetjes inzake grondstoffen en basisproducten van de Italiaanse keuken. Ten slotte is er de grote hoeveelheid aan uitgebreid en deskundig beschreven recepten die iedere liefhebber van Italiaanse gerechten meteen het water in de mond doet komen. Als de recepten leest lijkt het wel of de afstand tussen hoogstaande restaurantkeuken en je eigen potten en pannen niet eens zo groot is. Als toetje is er ook nog het feit dat Giorgio Locatelli een enthousiaste aanhanger is van de “slow food” beweging. Kan het anders met zulk een gamma aan heerlijke producten bij de hand?

Alhoewel in Londen gevestigd met een zeer succesvol restaurant blijft de liefde voor Italië en de Italiaanse keuken overeind. Die liefde uit zich niet alleen in de teksten maar ook via de schitterende foto’s die bijzonder welsprekend zijn in hun eenvoud. De auteur combineert de klassieke Italiaanse keuken met moderne inzichten, maar komt ook voor zijn mening uit wanneer het hem nodig lijkt, over de hedendaagse gastronomie bijvoorbeeld.

Met dit boek in de keuken wordt het helemaal Italiaans aan tafel!

Ondertitel: Recepten & verhalen
Afmetingen: 20 x 28 cm