• Categorie: Gastronomische reisboeken
  • Richtprijs: € 27,50
  • Datum: 8/09/2008
  • Uitgeverij: Davidsfonds
  • GROOTMOEDERS KOOKKUNST Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • GROOTMOEDERS KOOKKUNST Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Sinds een paar decennia krijgt de keuken van onze grootmoeders weer volop aandacht en waardering. Al moeten we er ook niet te nostalgisch over doen: ze had ook haar minpunten, zoals het behouden van de smaak bij langdurige bewaring of de vele arbeidsuren nodig voor het bereiden van gerechten. Auteur Stefaan Van Laere en fotograaf Johan Martens gunnen ons met deze mooie uitgave een blik in grootmoeders’ pannen en potten.

De uitdrukking ‘grootmoeders keuken’ wordt door de meeste mensen verengd tot ‘de keuken van mijn grootmoeder’. Meestal is dat dus een volkskeuken, waar met weinig geld, maar met veel creativiteit en hoofdzakelijk eigen producten toch allerhande heerlijke gerechten met een echte smaak op tafel gebracht werden. De keuken waarin dit boek ons introduceert is eerder de burgerkeuken uit grootmoeders’ tijd, soms zelfs de adellijke keuken uit die periode.

“Toatjespap”, meestal een combinatie van aardappelen en karnemelk, is een typisch gerecht uit de Vlaamse volkskeuken. Hier wordt het opgediend met garnalen, iets waarvan de volkse grootmoeders zelfs niet droomden, tenzij zij die aan de kust woonden. In andere gerechten wordt er olijfolie, hopscheuten, everzwijn, forel, hertenfilet of rode wijn gebruikt, ook niet meteen ingrediënten die volkse grootmoeders in hun kelder hadden.

Een sterk pluspunt van deze uitgave is dat een resem (bijna) vergeten groenten en ingrediënten weer aandacht krijgen: pastinaak, aardpeer, kardoen, zuring, boekweitbloem, spelt, enz … Lekkerbekken en andere liefhebbers van een eerlijke keuken zullen deze vast graag herintroduceren in hun eigen gerechten.

Een flink pak van de recepten en bereidingen in dit mooi geïllustreerde boek komen van over de Taalgrens. Niet meteen recepten dus waarmee Vlaamse of Nederlandse grootmoeders bekend waren: duif met spruiten, hertenfilet op zijn Ardeens, geroosterde forel met amandelen, kwartel met kruidenpuree, Remoudou, schapenragout, visbouillon met rode wijn, oeuf en cocote, … Voor de keukenpieten onder ons zijn deze recepten beslist een uitdaging om eens te experimenteren.

Gelukkig zijn er in dit boek, geschreven in een heldere taal, ook behoorlijk wat gerechten terug te vinden die uit de keukens van de gewone Vlaamse grootmoeders kwamen: toatjespap, bonensnert, uiensoep, puree van warmoes, balkenbrij, hemel op aarde, hutsepot, boekweitpannenkoeken, kruidkoek, Limburgse vlaai, … Graag krijgen we ook deze weer op onze tafel …

Afmetingen: 19,5 x 25,5 cm