• Richtprijs: € 17,50
  • Datum: 13/01/2008
  • Uitgeverij: Spectrum
  • Verdeeld door: Standaard Uitgeverij
  • EUROPEES CULINAIR ERFGOED Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • EUROPEES CULINAIR ERFGOED Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Voor deze uitgave deed de schrijfster een greep in de Europese verordening voor het behoud van het gastronomisch culinair erfgoed, zeg maar de lijst van Europees beschermde producten. Van de 740 producten op die lijst staan er 130 in dit boek, telkens met een foto en informatie rond de aard ervan, de problemen rond de bescherming en soms ook over de smaak en de productie.

De ondertitel van dit boek luidt “Reis langs het smakelijkste erfgoed van het continent”, maar bij de “Miel de Corse” weet de auteur te melden dat: “de smaak van de dunne honing is echter ontzettend muf” en “zodra een reikhalzende proever zich verslikt in de viezigheid…”. De kritische zin van de schrijfster is beslist te waarderen, maar heeft Europa dan geen beter culinair erfgoed om aandacht aan te besteden? De smaak van “Jambon d’Ardenne” wordt dan weer omschreven als “vreemd”. Nu ja smaken mogen verschillen.

Elders in dit boek lees je dat “een Belgisch ontbijt bestaat uit een dunne boterham met boter en bij voorkeur hesp”. De inhoud van het boek is al sterk op Nederland gericht (invoerders, winkels), maar dit idee over een Belgisch ontbijt slaat alles. Misschien moet de schrijfster maar eens vroeg uit de veren om op een aantal plaatsen in Vlaanderen of Wallonië te komen ontbijten? Eenmaal wordt België wel ruim bedeeld in deze uitgave: de foto van Kriek Lambic staat niet alleen afgedrukt bij het juiste product maar ook nog eens bij het Tsjechische bier Budweiser en bij de Griekse kaviaar Avgotaracho … Smakelijk! De Nederlandse bril wordt ook opgezet bij het stukje over “Bayerisches Bier”, dat praktisch volledig gewijd is aan de juridische strijd van de Nederlandse brouwerij Bavaria tegen de Europese bescherming van dat product. Het bier zelf lijkt er niet toe te doen.

Het is correct dat er veel meer potentiële Nederlandse dan Vlaamse lezers zijn voor een Nederlandstalig boek, maar hoe de verhouding ligt op het vlak van interesse voor het culinair erfgoed wil ik toch nog even in het midden laten.

In plaats van op een gevarieerde en lekkere gastronomische schotel lijkt dit boek wel eens op een potje …

Afmetingen: 12 x 19,5 cm