• Categorie: Fietsgidsen
  • Richtprijs: € 27,95
  • Datum: 24/08/2007
  • Uitgeverij: Trion
  • HET BESTE BOEK VOOR DE FIETS Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HET BESTE BOEK VOOR DE FIETS Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Middels deze uitgave wil de auteur de kennis van zijn lezers over de werking van de fiets bijspijkeren, waar nodig. Voor- en nadelen van onderdelen en types fietsen zijn eveneens aan de orde. Tegelijkertijd krijg de lezer een beter beeld van welk type fiets meest geschikt is voor hem of haar en worden tips aan de hand gedaan over het onderhoud van de fiets. Vooral de technisch georiënteerde lezer zal dit boek graag ter hand nemen.

Technisch is dit boek inderdaad uitstekend. Een brede waaier aan thema’s komen aan bod. Beginnend met de werking van de fiets en de biomechanica van diegene die de fiets in beweging moet brengen en houden. Alle onderdelen en accessoires worden behoorlijk besproken en toegelicht. Iets minder dan de helft van deze uitgave is voorbehouden aan het onderhoud en daaruit kan iedere fietser met een minimum aan technische interesse behoorlijk wat opsteken.

Zoals reeds gezegd, de auteur is technisch bijzonder goed geïnformeerd en weet bovendien zijn kennis op een duidelijke wijze over te dragen op de lezer. De vele duidelijke foto’s, schetsen en tabellen zijn daarbij een prima hulpmiddel.

Er is duidelijk één domein waarin de auteur veel minder thuis is, dat van de chemie in de breedste betekenis van het woord. Niet alleen is de term lactaatzuur totaal ongebruikelijk in het Nederlands, de auteur stapt bij de omzetting van koolhydraten in ATP ook over de noodzakelijke inbreng van fosfor heen. Bij de bespreking van de verschillende materialen van de frames heeft de auteur het over de toevoeging van “chroommolybdeen”; er is natuurlijk geen zodanige component product. Chemische componenten op basis van chroom en van molybdeen zorgen immers om de kwaliteit van koolstofstaal te verbeteren. De alinea’s over composietmateriaal zijn slapjes. De auteur weet er niet goed weg mee. Het is bovendien technisch niet correct om koolstofvezel zo maar gelijk te stellen aan “carbon”. Een term als “vreemd spul” hoort niet in een technisch boek.

Behalve de chemische uitschuivers, die toegegeven niet van het grootste belang zijn voor de modale fietser, is dit een prima en handig boek voor ieder die wat van zijn of haar fiets houdt.

Afmetingen: 20 x 23,5 cm