• Richtprijs: € 22,00
  • Taal: Frans
  • Datum: 11/09/2006
  • Uitgeverij: Editions du Perron
  • CHEMINS DE L'OURTHE Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • CHEMINS DE L'OURTHE Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Met hetzelfde poëtische taalgebruik als waarmee ze eerder al de Amblève verkenden wagen de beide auteurs zich nu op het water en de oevers van de Ourthe. Ze beschrijven de loop van de rivier en haar omgeving van bij de oorsprong in Ourt (provincie Luxemburg) tot aan het Ourthekanaal nabij Luik.

Een blik op de overzichtskaart achteraan in het boek leert dat de loop van de rivier vaak van nabij met de wagen kan gevolgd worden en over het laatste tiental kilometer of zo ook met de fiets via het Ravel netwerk. Het landschap waardoor de rivier zich een weg gebaand heeft is zeer verscheiden en biedt de schrijver en de fotograaf alle mogelijkheden om een mooie lofzang op de regio in woord en beeld te brengen. In alle kleinere en grotere plaatsen onderweg wordt halt gehouden en is er veel aandacht voor zowel de natuurlijke omgeving als voor de impact van de mens op het landschap. Vooral de eerder zachte invloeden van de mens op het landschap krijgt aandacht, de brutalere komen niet in beeld. Kritiek op menselijke activiteiten lijkt wel uit den boze, zo wordt bijvoorbeeld de aanleg van een golfterrein op een niet zo grote afstand van de megalieten van Wéris eerder luchtig benaderd.

Auteur en fotograaf maken alle gebruik van de mooiste landschappen en uitzichten die de vallei van de Ourthe te bieden heeft om een fraai boek samen te stellen. De rivier en het leven op haar oevers zijn een schitterende bron van inspiratie waarvan ze dankbaar gebruik maakten. Natuurliefhebbers en rustzoekers zullen zich zeker uitgenodigd voelen voor een nadere kennismaking met de regio bij het doorbladeren van deze uitgave. Achteraan in de uitgave vinden ze overigens de gegevens over de belangrijkste toeristische diensten in het stroomgebied van de rivier. Anders dan in hun werk over de Amblève vind je hier geen tweetalige legende bij de foto’s.

Om ten volle te genieten van een landschap moet je er jezelf in verplaatsen. Deze uitgave maakt die stap alvast een behoorlijk eind gemakkelijker.