• Bladzijden: 240
  • Richtprijs: € 29,50
  • Datum: 13/04/2009
  • Uitgeverij: Business Contact
  • Slimme steden Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • Slimme steden Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Een definitie van een "slimme stad" is moeilijk of niet te formuleren. Wel zijn er een aantal factoren die vaak opduiken: er is veel menselijke interactiviteit, daarnaast is er zoiets als kruisbestuiving tussen kennis en technologie, terwijl ook cultuur een belangrijke rol speelt. De geschiedenis leert dat dé slimme stad niet bestaat, wel zijn er steden die zich ontwikkelen in die richting.

Slimme steden zijn ook plaatsen waar mensen graag naar toe trekken, niet alleen om te wonen en te werken, maar ook als ontspanning, als reisdoel. Sommige steden gebruiken "city marketing" om zich een plaatsje op de markt te veroveren, maar slimme steden hebben daar blijkbaar minder behoefte aan, hun faam en aantrekkingskracht verspreidt zich vaak via andere, goedkopere kanalen.

De auteurs van deze uitgave bezochten 50 Europese steden die in aanmerking zouden kunnen komen voor het predikaat "slimme stad". Ze gaan na hoe die steden evolueren in de gewenste richting, wie of wat er de aanzet toe gaf, welke de obstakels en zijn en welke de successen, ...

Onder de steden die volgens de auteurs in aanmerking komen vermelden we onder meer: Antwerpen, Cork, Bratislava, Helsinki, Glasgow, Leuven, Tallinn, ... Het rijtje overlopend zou ik er nog graag een stad aan toevoegen: Berlijn. Dompel je eens onder in de sfeer van die stad! Maar ook veel van de andere steden die hier aan bod komen zijn een bezoek overwaard. Ga eens kijken!

Een kleine randbemerking tot slot: hoe haalt het iemand in zijn hoofd om in een Nederlandstalig boek tot tweemaal toe "Danube" te schrijven in plaats van "Donau"? Toch een klein schoonheidsvlekje op deze bijzonder interessante uitgave.

Afmetingen: 14 x 22 cm.