• ISBN: 9789045021614
  • Bladzijden: 575
  • Datum: 30/10/2012
  • Uitgeverij: Atlas Contact
  • REIZEN ZONDER JOHN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • REIZEN ZONDER JOHN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In het najaar van 1960 begon de latere Nobelprijswinnaar John Steinbeck aan een maandenlange rondrit door de Verenigde Staten. De legendarische auteur wilde graag de toestand van zijn land inschatten en het ook wel vergelijken met de situatie zoals die was in zijn jeugd. Die tocht, in een omgebouwde vrachtwagen en in het gezelschap van zijn trouwe hond Charley, resulteerde in de klassieker "Reizen met Charley".

Een halve eeuw later kroop Geert Mak achter het stuur van een wagen en volgde het spoor van John Steinbeck. Hij brengt verslag uit van hoe het land veranderde, maar noteerde ook met enige verbijstering hoezeer de mensen veranderd waren. Toen Steinbeck zijn tocht maakte bevond zijn land zich op een keerpunt, maar Geert Mak stelt vast dat het land en de mensen inmiddels nog veel verder verwijderd zijn van wat Steinbeck vaststelde.

Net als bij Steinbeck overstijgt het verhaal van Geert Mak dat van een klassiek reisverhaal. Hij heeft aandacht voor tal van wijzigingen allerhande en besteedt dan ook veel aandacht aan factoren als politiek, samenleving, rassenscheiding, economische ontwikkeling, enz... Vaak refereert de huidige auteur naar zijn grote voorganger, maar hij maakt ook ruim plaats voor zijn eigen vaststellingen.

Leuk detail voor de Vlaamse lezers: Geert Mak brengt ook een bezoekje aan Ghent, "een plaatsje in 1881 gesticht door 12 Vlaamse boerengezinnen, die aangevuurd door hun pastoor, naar de Nieuwe Wereld waren overgestoken om daar katholieke nederzettingen te stichten". Vooral op de begraafplaats ontdek je de oude Vlaamse namen.

Uitgelezen boek voor ieder die Amerika (en de Amerikanen) wat beter wil doorgronden. Zelfs de resultaten van de huidige presidentsverkiezingen worden er begrijpelijker door. Het gedachtengoed -of zijn het hersenkronkels- waardoor veel inwoners zich laten leiden bij het uitbrengen van hun stem is voor veel Europeanen moeilijk te bevatten. Interessant neveneffect: dit prachtige boek zit ook aan om de werken van John Steinbeck weer eens uit de kast te halen.

Ondertitel: "Op zoek naar Amerika".

Tags: Geert Mak, Reiservaringen, USA