• Bladzijden: 56
  • Richtprijs: € 4,95
  • Datum: 10/10/2017
  • Uitgeverij: Informatie Verre Reizen
  • ONTDEK HET NIEUWE REIZEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • ONTDEK HET NIEUWE REIZEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De uitgeverij 'Informatie Verre Reizen', bekend van zijn pocketboekjes 'Te gast in' bestaat in oktober 2017 dertig jaar. In het kader van deze verjaardag pakt IVR uit met een bijzondere uitgave: 'Ontdek het nieuwe reizen, 25 duurzaam reizen tips'.

Het boekje schetst een beeld hoe je het best duurzaam kan reizen en doet dit in 25 praktische tips. Duurzaam staat niet alleen voor hóe je milieubesparend ter plaatse geraakt (vliegtuig, schip, auto, …). Het gaat ook over hóe je als toerist op de bestemming omgaat met de natuur, het milieu én welke impact dat heeft voor de lokale bevolking. Met het boekje wil men je ertoe aanzetten tenminste na te denken over jouw manier van reizen: op weg naar je bestemming én ter plaatse.

De redactie is erin geslaagd om over dit onderwerp zeer boeiend te schrijven. Het resultaat is gebundeld in 25 tips, geïllustreerd met écht goede cartoons. Het zijn eenvoudige tips die geen zware inspanning vragen of een totale ommekeer van je vakantiebeleving. Door erover na te denken ga je misschien bewuster op reis en haal je er op die manier nét nog iets meer uit. Dat is de boodschap eigenlijk.

Alles begint met het reserveren van een vervoermiddel om ter plaatse te geraken. Daar bepaal je zelf al hoe duurzaam je reist. Maar ook de gebruiken en gewoontes worden behandeld en gerelateerd aan hoe duurzaam reizen is. Al eens aan gedacht over dierenwelzijn bijvoorbeeld als je een olifantenritje maakt (olifanten zijn niet op de aarde gezet om taxi te spelen)? Of hoe is je verbruik van water in een Afrikaans land? Waar ga je eten? Hoe en wanneer mag je fotograferen? Hoe zit dat met fooien, afdingen? Hoe duurzaam is je souvenir dat je absoluut meewil naar huis?

Het is een Nederlandse uitgave. Er wordt dus wel eens verwezen naar Nederlandse websites, maar we missen hier dan toch de Belgische equivalenten. Maar laat het duidelijk zijn, de tips zijn evengoed bruikbaar als Vlaming. Alhoewel mij niet direct duidelijk was wat een 'knijpkat' is. Het blijkt een soort zaklamp te zijn waarvan je zelf de energie produceert.

‘Ontdek het nieuwe reizen’ brengt  25 handige tips die je best doorneemt bij de voorbereiding van je reis. Laat er nog een lange weg af te leggen zijn naar écht duurzaam toerisme, dit boekje levert hiertoe alvast een goede en bovendien leuk gebrachte bijdrage. Voor de prijs (€ 4,95) moet je het niet laten, en het is ook ‘duurzaam’ te krijgen als pdf-download aan € 0,99 (alleen via hun website).

Tags: Duurzaam reizen, Te gast in, Verre bestemmingen