• Bladzijden: 324
  • Richtprijs: € 39,99
  • Datum: 20/11/2023
  • Uitgeverij: Kosmos Uitgevers
  • OFFBEAT (LONELY PLANET) Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • OFFBEAT (LONELY PLANET) Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In nogal wat steden en regio's stellen inwoners en bestuurders zich vragen bij de massa toeristen. Er wordt dag gesproken van 'overtoerisme'. Deze rijkelijk geïllustreerde uitgave tracht daar een antwoord op te bieden door de lezers de weg te tonen naar honderd andere aantrekkelijke steden, regio's en landen. De auteurs wijzen daarbij ook vaak op de mogelijkheden van duurzaam toerisme en op de betrokkenheid van de lokale bevolking bij het toerisme.

De term 'Offbeat' in de titel mag niet afschrikken. Daarmee doelen Lonely Planet en de auteurs op  'alternatieven voor platgetreden reisbestemmingen'. Zowel 'tweede' Europese steden, afgelegen eilanden, minder beende bezienswaardigheden, landschappen en routes die het evenzeer waard zijn om ook in de toeristische schijnwerpers te staan.

Per bestemming zijn er 4 pagina's voorzien, met korte beschrijvingen en tal van fraaie foto's. Die korte beschrijvingen trachten ook een antwoord te geven op de vraag 'Waarom  naar deze bestemming en zo ja, best wanneer". Per bestemming krijgt de lezer meestal een zestal tips over bezienswaardigheden en activiteiten in de omgeving. Vaak komt er ook een lokale toeristische verantwoordelijke of ondernemer aan het woord die in enkele zinnen vertelt waarom die van zijn gebied houdt.

De 100 toeristische bestemmingen die aan bod komen zijn zeer gevarieerd, zoals blijkt uit een klein greep daaruit: het eiland Ibo (Mozambique), de Sunshine Coast Trail (Canada), het schiereiland Karpas (Cyprus), Noord-IJsland, her Zwitses Nationaal Park, Rakiura (Nieuw-Zeeland), Torridon Hills (Groot-Brittannië), Tartu (Estland), Utuado (Puerto Rico, USA), ....Je merkt het, er moet nogal wat gereisd en vooral gevlogen worden. Hoe dat rijmt met het idee van duurzaamheid dat de auteurs vooropstellen is me niet duidelijk.

Beslist mooi om naar te kijken en om van te dromen. En misschien ook voor die ene reis waarop dromen werkelijkheid worden.

Ondertitel: "100 betoverende plekken weg van de massa".

Tags: Lonely Planet, Onbekende plekken