• ISBN: 9789050118002
  • Bladzijden: 224
  • Datum: 5/07/2021
  • Uitgeverij: KNNV Uitgeverij
  • IN DE KOP VAN OVERIJSSEL Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • IN DE KOP VAN OVERIJSSEL Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Zin in een uitgebreide trip door de Kop van Overijssel?  Deze schrijver neemt je mee naar mooie gebieden als de Weerribben, de Wieden, het hoge land van Steenwijk, de Noordwesthoek, het oosten van de Kop en het hoge land van Vollenhove. Je leest over de plaatselijke natuur, geschiedenis en landschapstypes.  Vooral de turfgravers hebben in dit deel van Overijssel een grote invloed gehad op het landschap en de natuur.  Hierdoor transformeerden de veengebieden geleidelijk aan naar moeras- en waterlanden.

Dit boek staat bol van grote en kleine geschiedkundige feiten die hun weerslag hadden op de grote steden en kleine dorpen in de regio. De Tachtigjarige Oorlog zorgde er onder andere voor dat de stadshouderszetel verhuisde van Vollenhove naar Den Haag. Het Beleg van Steenwijk speelde zich af tijdens de Spaanse Overheersing.   Jonen, het ontstaan van een middeleeuws dorpje in de Wieden. Regelmatig verwijst de schrijver naar de reisjournalist avant la lettre, Jacob van Lennep’, die in 1823 zijn reisverhalen over deze streek neerpende.

Lopen, fietsen en stilstaan.  Dat zijn de hoofdactiviteiten om het noorden van Overijssel te verkennen.  Via trage wegen wordt er uitgebreid de tijd genomen voor wat er nu te zien is én wat er vroeger geweest is.  Je passeert in dorpen als Giethoorn, Ossenzijl, Kuinre, Paasloo en Zwartsluis. Wat is er leuker dan fietsen en wandelen door bossen, heidevelden en coulisselandschappen!  En met dit boek als gids kom je heel wat te weten over dit prachtige gebied in Overijssel.

Tags: Fietsen, Vakantie Overijssel, Wandelen