• Bladzijden: 437
  • Richtprijs: € 24,90
  • Datum: 10/01/2008
  • Uitgeverij: Atlas
  • DE VERLEIDING VAN HET WESTEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE VERLEIDING VAN HET WESTEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De Indische journalist Pankaj Mishra reist rond in eigen land en omliggende om te peilen naar de oorzaken van fanatisme, meestal religieus van aard. Heel vaak liggen de onmiddellijke beweegredenen daarvoor ergens in het recente verleden, zeg maar in de voorbije vijf à zes decennia, al zijn er ook omstandigheden die dieper in de tijd wortelen.

Voor dit boek zocht de auteur antwoorden in zeer uiteenlopende middens in eigen land: bij studenten in Allahabad, bij filmmakers en aanverwante figuren in Bollywood, omheen de moskee van Ayodhya, in Delhi, bij mensen uit de laagste kasten, … De politieke partijen en de daarmee nauw verwante dynastieën worden onder de loep genomen en komen er niet fraai uit. Daarna trekt de schrijver naar de omgevende regio’s: het nog immer verscheurde Kasjmir, Pakistan dat overal wel een vinger in de pap wil hebben, het tussen uitersten heen en weer gekaatste Afghanistan, het onrustige Nepal dat tijdens het schrijven van dit boek nog opgescheept zat met een monarchie maar er nu gelukkig van verlost geraakt en tenslotte naar Tibet,dat misschien wel een voorbeeld zou kunnen worden inzake vreedzaam samenleven maar zelf onder de Chinese knoet ligt.

Reizend, pratend en noterend komt Pankaj Mishra tot de conclusie dat het lang niet altijd die vervelende Westerse duivel met zijn verleidingen is die aan de basis van het extremisme ligt, maar dat de lokale leiders, politieke en andere, beter ook de hand in eigen boezem zouden steken. Overal moet de zelfde keuze gemaakt worden: grondig moderniseren of helemaal ten onder gaan.

Interessante uitgave, ook omwille van de brede historische achtergrond die geschetst wordt.

Afmetingen: 13,5 x 21 cm