• Richtprijs: € 16,95
  • Datum: 22/03/2012
  • Uitgeverij: Kosmos
  • Verdeeld door: VBKU
  • DE LAATSTE NACHT OP DE TITANIC Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE LAATSTE NACHT OP DE TITANIC Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

100 jaar na datum is het drama van het als onzinkbaar bestempelde stoomschip van de White Star Line nog altijd een aangrijpend gebeuren. Oorzaak hiervoor zijn de vele doden, de grootte van het schip en de bekende namen onder de passagiers zoals de Astors of de Guggenheims.Niettegenstaande de afloop bij voorbaat bekend is leest dit boek als een thriller. Walter Lord interviewde zestig overlevenden en beschreef hun ervaringen in het boek, dat voor het eerst in 1955 verscheen en dé Titanic-bijbel is gebleven. Zelfs in die mate dat het een bron van informatie voor de Titanic-film van James Cameron is geworden. Door de vele vraaggesprekken met de overlevenden geeft het boek een minutieus verslag van de gebeurtenissen en omstandigheden tijdens laatste uren van de Titanic.

In het voorwoord beschrijft de Nederlandse vertaler, Edward P.de Groot, zijn dertigjarige vriendschap met auteur Walter Lord. Hierdoor krijg je informatie uit de eerste hand over het tot stand komen van het boek. De auteur wou met het boek laten zien hoe mensen in een bijzondere situatie reageren in plaats van een wetenschappelijke verhandeling over de ramp te schrijven. Op treffende wijze vertelt hij de gebeurtenissen, met vooral veel aandacht voor de achteruitstelling van de derde klas passagiers tegenover de welgestelden die de reis in eerste klas doorbrachten. Samengevat kun je stellen dat geen ander boek over de ramp is geschreven dat een grotere bijdrage heeft geleverd over de gebeurtenissen tijdens de laatste nacht van de Titanic. Het is een waarheidsgetrouw en pakkend relaas uit de eerste hand en zoals de ondertitel luidt: Door de ogen van mensen die het echt hebben meegemaakt.

Vooraan in het boek zijn enkele schema’s opgenomen met de indeling van het schip en een chronologisch overzicht van de locaties waar de dramatische gebeurtenissen zich hebben afgespeeld. Midden in het boek vind je een katern met zwart-witfoto’s van de belangrijkste figuren, de binneninrichting van de Titanic, enkele overlevenden in een sloep en de Carpathia en de Californian die ter hulp kwamen. Het boek sluit af met de volledige passagierslijst.

Tags: Cruises, Titanic