• Richtprijs: € 19,99
  • Datum: 24/09/2021
  • Uitgeverij: Time to momo
  • Verdeeld door: Mythras Books
  • ARDENNEN, TIME TO MOMO Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • ARDENNEN, TIME TO MOMO Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

"Op een heuvel net buiten het dorp Malmedy ligt Brouwerij Bellevaux", lees ik op pagina 47. De auteurs van dit werkstuk denken dat Malmedy een dorp is! Bovendien ligt de brouwerij 6 km buiten het stadscentrum en niet "net buiten het dorp".  Dit is niet de enige flater waarbij je je afvraagt: zijn de auteurs daar ooit wel geweest?

Aarlen blijkt volgens de auteurs zowel gesticht door de Kelten (blz. 87) als door de Romeinen (blz. 83). Welke stad kan er zich op beroemen tweemaal gesticht te zijn, zeer kort na elkaar dan nog. Bovendien blijkt Aarlen zowel provinciehoofdstad te zijn als districtshoofdstad. Zouden de auteurs weet hebben van een toekomstige staatshervorming waarin België opgedeeld wordt in districten?

Bierliefhebbers zullen ervan gruwen: het bier van Orval wordt omschreven als een "speciaalbier", niet als een trappist dus...Ook zou je in Dinant een Leffe moeten drinken. De stad beschikt weliswaar over een Leffemuseum (momenteel alleen online te bezoeken) wordt dit bier al sinds 1809 niet meer in Floreffe gebouwen, een plek die bovendien bijna 30 km van Dinant ligt.

Je leest in dit werkstuk ook dat er in het seizoen stoofvlees is. Wanneer zou het "stoofvleesseizoen" beginnen? Quiche blijkt een lokale specialiteit te zijn in Stavelot. Oeps, foutje van honderden kilometers. In Wéris staan of liggen er blijkbaar niet alleen dolmen en menhirs, maar ook "andere historische stenen". Toch benieuwd welke deze archeologische ontdekking mag wezen! Over de Semois leerde ik dan weer dat die "wild stroomt in de Ardennen".

Eigenlijk voelde ik al vooraan in dit warrige boek dat het zou mislopen. Op de eerste 4 pagina's dook al driemaal de term "waanzinnig" op. Een uiting van hoera-toerisme die me niet bekoort.
Niet alleen de (Nederlandse) auteurs zijn verantwoordelijk voor de bloopers in deze uitgave. Heeft iemand in de uitgeverij de tekst ook maar bekeken, vraag ik me af. De ondertitel oogt ook wat vreemd: "Trips en tips van onze local". Heeft er maar één local willen meewerken of zijn er meerdere en werd het meervoud vergeten?  Wie die local(s) ook is (zijn), die zal evenmin fier zijn op het eindresultaat.

Dat Visit Wallonia haar "medewerking" verleende aan dit werkstuk levert die organisatie alvast ook geen eer op.

Ondertitel: "Trips en tips van onze local".

Tags: Time to Momo, Vakantie Ardennen