• Bladzijden: 495
  • Richtprijs: € 25,00
  • Datum: 23/07/2010
  • Uitgeverij: Mouria
  • HOE DE MADONNA OP DE MAAN BELANDDE Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HOE DE MADONNA OP DE MAAN BELANDDE Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

"Roman" staat er mooi op de cover gedrukt, maar dit prachtboek is veel meer dan dat. Het heeft wat van een thriller, de geschiedenis van Oost-Europa komt ruim aan bod en vanuit een fictief dorp reis je rond in Roemenië. De bewoners van het fictieve dorp Baia Luna vormen een indertijd niet zo vreemde mengelmoes van Roemenen, etnische Saksen en Hongaren samen met een clan Roma's.

Het verhaal begint in de periode dat de Sovjets hun eerste Spoetniks in de ruimte sturen en Roemenië nog geregeerd wordt door Gheorghe Gheorghui-Dej, een voorloper van Nikolae Ceausescu. De Partij zwaait de plak maar over 't algemeen weten de dorpelingen zich daaraan te trekken met de nodige dosis vindingrijkheid, plantrekkerij en veel humor. Wanneer de plaatselijke onderwijzeres zich verhangt en de ogenschijnlijk brave pastoor vermoord wordt samen met zijn meid verandert de toestand in het dorp drastisch. Bovendien heeft de onderwijzeres enkele dagen voor haar dood aan een zestienjarige jongen gevraagd om een bepaalde figuur uit de hogere partijkaders "te vernietigen".

Ook de Madonna speelt een belangrijke rol. Ze wordt niet alleen vereerd op de plaatselijke berg, enkele wijze dorpsfiguren zijn ervan overtuigd dat de Sovjets naar de ruimte trokken om te bewijzen dat God (en dus ook de Madonna) niet bestaat. Voorzien van veel tuica en sylvaner, de Bijbel, een telescoop en hun vreemde redeneringen hopen ze de schuilplaats van de "echte" Madonna te vinden. Op de maan misschien?
Of toch niet?

Voorliggend boek is het allereerste van Rolf Bauerdick, die zich meteen ontpopt als een schitterend verteller. Met bijzonder veel humor, een flinke dosis kennis van communistische toestanden en een ongetwijfeld rijke fantasie heeft hij een heerlijk boek geschreven. Ontspannend en grappig, soms over schrijnende toestanden, maar ook boeiend en leerrijk.

Hopelijk doet Rolf Bauerdick er weer geen tien jaar over om een volgend boek te schrijven.

Tags: Thriller, Vakantie Roemenië