• Richtprijs: € 22,99
  • Datum: 20/11/2023
  • Uitgeverij: Uitgeverij Volt
  • Verdeeld door: L&M Books
  • RAZENDE STORM Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • RAZENDE STORM Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Na het overlijden van haar man ontdekt zijn echtgenote in de garage, achter allerlei werkmateriaal, een oud pistool.  Het is gewikkeld in een vuile doek. De vrouw brengt dit wapen naar de politie van Reykjavik. Na onderzoek wordt vastgesteld dat dit wapen gelinkt kan worden aan een onopgeloste zaak uit 1955. Konráđ, een voormalig politieman, die zich voornamelijk bezig houdt met oude misdrijven die nog op de plank liggen, is geïnteresseerd. Hij denkt de zaak te kunnen linken aan een meisje dat verdween in diezelfde periode. Eygló, een medium en een kennis van Konráđ, vermoedt een connectie met twee zusjes die in de vorige eeuw in een lepraziekenhuis werkten.

Konráđ gaat op onderzoek uit. Hij graaft in het verleden en tracht lijnen te trekken tussen gebeurtenissen, mensen en plaatsen.  De zoektocht brengt hem naar de verschillende wijken in Reykjavik  zoals de Múlawijk, Árbær en Fossvogur.  De gebeurtenissen en Konráđs’ overpeinzingen wisselen continue tussen heden en verleden.  Soms is dat moeilijk om volgen.  Meermaals werd ik daardoor op het verkeerde been gezet.  Het was beter als de tijdsvakken op één of andere manier aangegeven waren.  Bijvoorbeeld bij het begin van een hoofdstuk of een alinea.

Dat de schrijver een historicus is met een voorliefde van IJslandse gewoontes, folklore en mythes merk je aan de verhalen die in dit boek verwerkt worden.  Er zijn de IJslandse mythologische verhalen,  geestverschijningen en seances.  Een mooie traditie zijn de levensartikelen of necrologieën van overledenen, geschreven door familie of vrienden.  Op de dag van de begrafenis worden deze in de plaatselijke krant gezet.

‘Maandagskinderen’ was Arnaldur Indriđasons’ eerste boek.  Uitgegeven in 1997. Tweeëntwintig boeken later weet hij met z’n aparte schrijfstijl nog steeds te boeien.  De verhalen zijn steevast verweven met een eenzame rechercheur of onderzoeker die blijft graven in onopgeloste misdrijven. ‘Razende storm’ is het vijfde deel in de reeks met Konráđ in de hoofdrol. De serie met rechercheur Erlendur Sveinsson blijft mijn favoriet.  Wie weet treed er, in het IJsland van Arnaldur Indriđason, een nieuwe rechercheur in zijn voetsporen?

Tags: Thriller